Plus

De fotografiecarrière van model Laura Kampman neemt serieuze vormen aan

Fiona Hering is modejournalist bij Vogue Nederland en RTL Boulevard. In PS Adam deelt ze wekelijks haar visie op mode. De aftrap: het verborgen talent van model/fotograaf Laura Kampman.

Laura Kampman: 'Ik heb altijd behoefte gehad me te uiten, me bloot te geven' Beeld Laura Kampman

Aan de vooravond van de New York Fashion Week neemt de fotografiecarrière van model Laura Kampman serieuze vormen aan. Haar ingetogen, kwetsbare zelfportretten krijgen steeds meer bewonderaars. Including me.

Sommige mensen hebben alle geluk. Laura Kampman (21) is beeldschoon, heeft een goed stel hersens en een topbaan, en onlangs verhuisde ze na vier jaar in New York ook nog naar een huis op een berg in het ongerepte noorden van Ibiza, slechts bereikbaar via een smal zandweggetje. "Heel fijn om weer in aanraking te zijn met de stilte en de natuur, het leven is er nog heerlijk simpel en puur."

Het hoogste niveau
De 1,81 meter lange brunette uit Ridderkerk draait al vijf jaar mee op het hoogste niveau in de modewereld. Haar allereerste opdracht was het lopen van de Calvin Kleinshow in New York on an exclusive, wat betekent dat ze in die stad voor geen andere ontwerper mocht lopen.

In Parijs volgde eenzelfde deal voor Balenciaga, plus meteen ook de campagne, geschoten door de Amerikaanse fotograaf Steven Meisel, oftewel God, die zo onder de indruk was van haar edgy, androgyne uiterlijk, dat hij haar een halfjaar exclusief voor zichzelf reserveerde.

Met als kers op de taart een cover van de Italiaanse Vogue. Een ticket naar de elitemodellenhemel, zeg maar. Inmiddels heeft ze alle uithoeken van de wereld gezien en vindt ze modellenwerk nog steeds 'hartstikke leuk om mijn geld mee te verdienen', maar echte voldoening haalt ze uit het maken van muziek en foto's. En wat voor foto's! Ik zie er graag één boven mijn bank, en als het even kan nog een stuk of drie in de slaapkamer.

Zonder poespas
Op haar dertiende leerde het model in spe zichzelf piano en gitaar spelen en sleurde ze altijd met een camera, een kleine digitale Olympus Pen.

Een jaar later begon ze met het maken van zelfportretten. "Ik heb altijd behoefte gehad me te uiten, me bloot te geven: alleen met diepte kun je mensen raken. De mooiste zelfportretten ontstaan op momenten dat ik me verward voel, of overladen door emoties, alleen op mijn hotelkamer of thuis," vertelt ze in de tuin van hotel The Dylan - op vriendenbezoek in Amsterdam.

"Het fotograferen voltrekt zich dan als een spirituele ervaring, in een soort black-out stuurt mijn intuïtie mijn lichaam aan. Na afloop weet ik vaak nauwelijks nog wat ik heb geschoten en wacht me een verrassing bij het ophalen van de ontwikkelde films." Het resultaat toont ze via Instagram en haar site.

Kwetsbaar en puur
Kampman fotografeert voornamelijk analoog op Kodak Portra- en Ilfordfilm, gebruikmakend van natuurlijk licht, alles zo kwetsbaar en puur mogelijk, zonder poespas. Ze werkte veel met de Italiaanse fotograaf Paolo Roversi, de meester van het betoverende licht, en dat is te zien.

Daarnaast is ze een bewonderaar van het werk van Hellen van Meene, Francesca Woodman en William Eggleston. Haar zelfportretten overstijgen by far de selfies van collega-­modellen, maar ook haar intieme beelden van succesvolle modellenvriendinnen (Marte Mei van Haaster, Maartje Verhoef, Nimuë Smit, Freja Beha Erichsen en Kelly Mittendorf) zijn beeldschoon.

Omdat ze elkaar goed kennen, durven ze zich voor Kampmans oude Rolleicord open te stellen, wat prachtige portretten oplevert. "Je kunt echt hun emoties zien en voelen." Af en toe kiest ze voorzichtig voor mensen buiten het vak. Zoals Ophelia, een meisje van negen met een elfengezichtje, dat ze ontmoette op Ibiza.

Foto's voor Chanel
Het Spaanse eiland is een prima uitvalsbasis voor haar modellenwerk, dat zich nu vooral afspeelt in Europa. Het nieuwe seizoen met modeweken in New York, Londen, Milaan en Parijs begint op 7 september, maar Kampman heeft nog geen idee welke shows ze gaat lopen.

In de modebusiness wordt alles op het laatste moment beslist. "Meestal krijg ik een telefoontje of ik nog diezelfde middag mijn koffer wil pakken." Een fluitje van een cent: deze week kocht ze een reiszak voor haar gitaar en een minikeyboard. "Hij past precies in mijn koffer, camera's en films erbij en dan is er nog net plek voor twee onderbroeken."

Beetje bij beetje komen er interessante fotografie­opdrachten op haar pad. Zo schoot ze een Chanel-editorial (fotoserie) met zelfportretten voor het Britse Exit Magazine.

Zakken Chanelkleding en juwelen
"Via Airbnb heb ik een appartement in Parijs gehuurd, ben met zakken Chanelkleding en juwelen naar de zesde etage geklauterd - helaas geen lift - en heb me twee dagen opgesloten. Toen ik klaar was lagen de spullen overal, tassen tussen mijn yog­hurtjes, jurken in het bad. Verder heb ik net mijn broertje Thomas (18) geschoten voor Rollacoaster Magazine, en een zelfportretserie voor models.com."

Ze krijgt ook steeds vaker verzoeken of ze prints wil verkopen, en de Amsterdamse Kahmann Gallery heeft aangeboden haar de komende anderhalf jaar te coachen om haar naar het niveau van een autonoom kunstenaar te tillen.

"Het belangrijkste is dat ze een eigen signatuur gaat vinden," zegt eigenaar Roy Kahmann. "Ik zie tweehonderd talenten per jaar en zij zit bij de top-vijf. En ze is ook nog eens autodidact. Ze heeft het oog én de smaak, nu moet haar techniek nog worden bijgespijkerd."

Meer fototalent
Foam Magazine #45, 'The Talent Issue', met daarin 24 internationale foto­grafietalenten (geselecteerd uit 1494 portfolio's uit 75 landen) is donderdag verschenen. Het tijdschrift wordt in het bijzijn van de talenten officieel 'onthuld' tijdens de Unseen Photo Fair. Een van de 24 gelukkigen is de Nederlandse conceptueel documentair fotograaf Daan Paans. Prijs: € 22,50 via foam.org

Architectonisch koopje
Mocht je nog wat geld over hebben: het huis van Tom Ford in New Mexico staat te koop. Ontworpen door de ­Japanse architect Tadao Ando. Voor een slordige 75 miljoen dollar is het all yours, krijg je het fake westernstadje Silverado er gratis bij. Net als een lap grond ter grootte van het eiland Manhattan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden