Jaap de Groot.Beeld Artur Krynicki

De eerste stap op het vernieuwde circuit van Zandvoort

PlusJaap de Groot

Deze week rijdt Max Verstappen de eerste officiële ronde op het ­vernieuwde circuit van Zandvoort. In de Formule 1 is het de gewoonte dat, voordat er wordt getraind (vrijdag), gekwalificeerd (zaterdag) en geracet (zondag), de baan op donderdag eerst wandelend wordt verkend. Het leek schrijver dezes daarom een aardig idee om de trouwe lezers van deze column te verrassen met de primeur van de eerste stap op het circuit waar op zondag 3 mei de Grote Prijs van Nederland start. Een beetje zoals Neil Armstrong op 21 juli 1969 deed op de maan (‘That’s one small step for a man, one giant leap for mankind’), maar net iets anders.

Vanaf poleposition, links vooraan bij de startlijn, neem ik mijn eerste stap. Het pas enkele dagen ­oude asfalt oogt en voelt spiegelglad. De wandeling op het stille en verlaten circuit fascineert. Na de Tarzanbocht duik ik via de Gerlachbocht de diepte in richting de Hugenholtzbocht. Er doemt een zwarte muur van twee meter hoogte op. Zo ziet een kombocht er dus van dichtbij uit. Op een plek waar de coureurs eerst vol op de rem moesten, kan voortaan gas worden gegeven om met hoge snelheid via de Hunserug en Rob Slotemakerbocht richting het Scheivlak te zoeven.

Op dit traject en vanuit het Scheivlak richting de Mastersbocht, de bochten 9 en 10 en de scherpe Hans Ernstbocht is er een goed uitzicht over het duingebied, de habitat van de rugstreeppad en zandhagedis. Maandenlang voer voor veel discussies en een uiteindelijk door een milieubeweging verloren rechtszaak. Lopend over het circuit is ­duidelijk te zien hoe efficiënt het hekwerk is aangebracht, om het fraaie natuurgebied zo min mogelijk aan te tasten.

Dan volgt na de Kumhobocht de veelbesproken Arie Luyendykbocht. De tweede kombocht waar de wagens als vanuit een katapult richting het rechte eind worden geschoten. Terwijl ik de bocht neem, voel ik de druk op mijn rechterbeen en kost het moeite om niet naar beneden te glijden. Ik begrijp nu waarom Pirelli, de bandenleverancier van de Formule 1, druk doende is om speciaal voor de Zandvoortse kombochten een nieuwe band te ontwikkelen.

Zo heeft de Arie Luyendykbocht een hellingshoek van 18 graden, wat het dubbele is van de kombaan waarin de Indy 500 wordt gereden. Pirelli heeft al vastgesteld dat deze constructie heel wat meer van de banden gaat eisen en onderzoekt nu of er een speciaal prototype moet worden ontwikkeld of dat toch de gewone banden gebruikt kunnen worden, met alleen een iets hogere luchtdruk.

Dan volgt het rechte eind richting de finish en zijn even later de 4252 meter afgelegd. Het idee dat over 64 dagen hier de Grand Prix van Nederland plaatsvindt blijft fascineren. Omdat iets onmogelijks toch gerealiseerd is. Ongelooflijk, maar waar.

Reageren? j.degroot@parool.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden