Lezersbrief

'De auto afserveren is modieus wensdenken'

Wie in de stad woont en werkt heeft wellicht minder behoefte aan een auto en dat is prima. Maar dat is geen reden om de auto aan de kant te schuiven, zegt een groep Amsterdamse VVD-bestuurders.

'Juist voor de bereikbaarheid van niet-stedelijke gebieden en voor mensen met een baan buiten de stad blijft de auto van belang' Beeld anp

'Minder auto, meer ov en fiets' is volgens de wethouders Verkeer van de vier grote steden (G4) in het AD en NRC Handelsblad de oplossing voor de bereikbaarheid in en om grote steden.

We zijn het eens met de constatering dat het 'drukker wordt waar het al druk is', maar het gemak waarmee de auto wordt afgeserveerd, baart ons grote zorgen. Dat is wat ons betreft geen goede oproep aan de huidige onderhandelaars in Den Haag.

Afhankelijk
Het is immers een feit dat veel mensen afhankelijk zijn van de auto, voor werk, zorg of familiebezoek. Openbaar vervoer, of het nou de trein of lightrail is, zal je in verreweg de meeste gevallen blijven brengen van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn.

Dat is moeilijk als je in De Pijp woont en een consultancybaan op verschillende plekken in het land hebt. Of in de binnenstad van Utrecht woont maar wel regelmatig je oude moeder in Middenbeemster wilt opzoeken.

Er zullen altijd veel plekken in Nederland zijn die met het openbaar vervoer, en zeker met de fiets, slecht bereikbaar zijn. De auto blijft nog tientallen jaren relevant, zeker wanneer deze zelfrijdend wordt.

De rijksoverheid beseft dat ook en investeert vele miljarden in asfalt. Denk aan het Zuidasdok, project SAA tussen Amsterdam en Almere, de A4 bij Rotterdam en de A27 bij Utrecht.

Niet-stedelijke gebieden
Wie in de stad woont en werkt heeft wellicht minder behoefte aan een auto en dat is prima. Maar dat is geen reden om de auto aan de kant te schuiven. Juist voor de bereikbaarheid van niet-stedelijke gebieden en voor mensen met een baan buiten de stad blijft de auto van belang.

Nu ­modieuze ideeën propageren in Den Haag zonder oog voor de hardwerkende Nederlander is een vorm van wensdenken en in strijd met het VVD-verkiezingsprogramma.

Het is prima om meer te investeren in openbaar vervoer tussen grote steden. Het metronetwerk in bijvoorbeeld Amsterdam behoeft ook verdere uitbreiding. Dit staat echter los van het belang van de auto voor werkgelegenheid en bereikbaarheid van veel gebieden, vooral buiten de grote steden.

Ook dat is een realiteit waar de G4-wethouders en de onderhandelaars in Den Haag rekening mee zullen moeten houden.

Paul Slettenhaar, Ronnie Eisenmann en Daan Wijnants (VVD Amsterdam-Zuid), Alexander IJkelenstam en Gert-Jan Neerhof (VVD Amsterdam-West), Kees Noomen (VVD Amstelveen), Daniël van der Ree (oud-VVD-Kamerlid), Marco Kreuger (oud-VVD-stadsdeel­bestuurder), Hanneke Kaamer van Hoegee (VVD Noord-Holland)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden