Opinie

ChristenUnie: ‘College, handhaaf op het water’

Don Ceder en Tjitske Kuiper van ChristenUnie keren zich in dit opiniestuk ­tegen de nieuwe vaarnota van het college, en stellen een vignet voor Amsterdammers voor. ‘De maatregelen zijn onrechtvaardig.’

Een schipper in Amsterdam zou minstens twee jaar ervaring moeten hebben. Beeld Getty Images

Het varen op de Amsterdamse grachten is een zeldzaam mooie beleving. Dit maakt dat niet alleen de straten van Amsterdam steeds drukker worden, maar ook de Amsterdamse grachten. Om varen veilig en leuk te houden zijn er maatregelen nodig. Het college van burgemeester en wethouders wil tijdens de raadsvergadering woensdag met een nieuwe vaarnota allerlei vergaande beleidsmaatregelen doorvoeren.

Wij denken echter dat het bij veel maatregelen zoals deze door het college zijn voorgesteld om oneerlijke besluitvorming gaat die hier en daar een goede juridische toets niet kan doorstaan. Hierdoor creëren we juist nieuwe problemen op het water in plaats van dat we problemen oplossen.

Het college legt bijvoorbeeld te weinig nadruk op handhaving. Het staat als een paal boven water dat een groot deel van de overlast op de gracht vooral bestaat uit illegaal varende passagiersvaart. Met goede en consequente handhaving zou een aanzienlijk deel van de drukte en overlast op de grachten aangepakt kunnen worden en dat zonder nieuwe maatregelen. Nu worden er maatregelen genomen die de legale passagiersvaart treffen, terwijl deze aantoonbaar niet de grootste veroorzakers van overlast zijn.

Boetes verhogen

Tevens zouden de boetes voor de illegale verhuur van boten verhoogd moeten worden. Het schijnt dat sommige groepen bereid zijn vooraf af te spreken de kosten van een eventuele boete bij illegale verhuur te verdelen.

De boetes hebben dus geen afschrikwekkend effect en zouden verhoogd moeten worden in combinatie met een vergroting van de pakkans. Een oplossing voor de drukte lijkt dichterbij dan het college denkt: handhaaf gewoon de ­regels die er al zijn.

Ook vinden wij de maatregelen die op het slepende dossier van de rederijen worden genomen onrechtvaardig. Het is bijvoorbeeld niet eerlijk om bestaande rederijen die nu al een vergunning hebben in een nieuw systeem van loting mee te laten doen, waardoor zij hun vergunning en daarmee al hun jarenlange investeringen kwijtraken. Ook richt het college hier, zoals eerder aangegeven, zich op een verkeerde groep gebruikers van de grachten. De pleziervaart is namelijk minimaal tien keer zo groot als de passagiersvaart en dus in veel grotere mate verantwoordelijk voor de drukte en overlast op het water.

Wij zouden andere maatregelen willen zien om de drukte en overlast op de grachten terug te dringen. Kijk bijvoorbeeld bij de vergunningverlening of er inderdaad sprake is van een goede schipper en aanbieder. Het zou voor de passagiersvaart op de Amsterdamse grachten bijvoorbeeld een eis moeten zijn om minimaal twee jaar aantoonbare ervaring te hebben in het met een gemotoriseerd vaartuig vervoeren van passagiers. Het is erg druk op de grachten en het levert dagelijks gevaarlijke situaties op wanneer onervaren schippers door de drukte moeten manoeuvreren.

Disproportioneel beleid

Wij stellen ook voor de groei van pleziervaartuigen in te dammen en daarom op de grachten alleen pleziervaartuigen van Amsterdammers met een geldig vignet toe te staan. Toeristen of niet-Amsterdammers kunnen eventueel een bemande of onbemande (liefst elektrische) boot huren wanneer zij op de grachten willen varen.

In het coalitieakkoord van de coalitiepartijen staat helder en duidelijk beschreven: ‘Amsterdam is er in de eerste plaats voor de inwoners om te leven, te wonen en te ondernemen.’ Waarom geldt dat niet ook voor het Amsterdamse water?

We doen een beroep op het college om geen disproportioneel en onrechtvaardig beleid door te voeren dat de Amsterdamse ondernemer en bootjesbezitter onrechtvaardig in de portemonnee raakt, wat mogelijk het einde van enkele Amsterdamse bedrijven betekent. Wij willen een goed nieuw vaarbeleid, maar het huidige voorstel van het college voelt vooralsnog voor velen als een steek onder water.

Don Ceder, Fractievoorzitter ­ChristenUnie Amsterdam. Beeld Tammy van Nerum
Tjitske Kuiper, Duoraadslid CU, ­woordvoerder Verkeer, ­Vervoer en Water.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden