Massih Hutak Beeld Artur Krynicki

Buurtbewoner of buurtgebruiker, welke ben jij?

Plus Massih Hutak

Gentrificatie gaat voor een ­belangrijk deel, naast wonen, over onder­nemen. Bedrijven die neerstrijken in buurten waar ze voorheen niet gevonden ­wilden worden, daar producten en diensten aanbieden die zijn gericht op nieuwe vermogende bewoners, daarbij vaak ongevoelig voor de ­bestaande cultuur en omgeving, is één kant van dit verhaal. De andere kant is dat er ook oude winkels en ­ondernemers verdwijnen. Soms heeft het één met het ander te maken, maar niet altijd.

Ik kan je aanraden om te kijken op het Buikslotermeerplein in Noord. Wat daar (niet) gebeurt, is een leerzame casestudy. Aan de buitenkant investeert de gemeente zich een ongeluk, aan de binnenkant mislukt het aan alle kanten. Overal in Noord komen nieuwe ondernemers, maar in het winkelcentrum Boven ’t Y staan steeds meer winkels leeg. 

Terwijl het gebied de laatste jaren is omringd door het hoofdstation van de Noord/Zuidlijn, buurten waar steeds meer sociale huurwoningen zijn opgeknapt en verkocht en binnenkort, eindelijk, de eerste commerciële bioscoop van Noord. Je zou denken dat het goed gaat met de winkels en de markt, nu die bereikbaarder en aantrekkelijker zijn en er meer vermogende mensen wonen dan ooit.

Het tegenovergestelde is waar. Het Buikslotermeerplein was vroeger voor Noord wat de ­Kalverstraat is voor het centrum. Niet alleen bewoners uit de Banne, Molenwijk en Tuindorp kwamen er hun inkopen doen, maar ook inwoners van Purmerend, Monnickendam en Landsmeer. De koopavonden waren ongeëvenaard gezellig en druk. Noorderlingen noemen het winkelcentrum nog steeds Grote, omdat dit lang het enige was in Noord dat groot was.

Die glorietijd is allang voorbij. Nu loop je er als door een spookstad en vergeet je haast dat Noord de afgelopen tien jaar zo extreem is ‘verfraaid’ en ‘opgewaardeerd’. Op het Buikslotermeerplein is nergens een ­hippe koffietent of te dure kaasboer te vinden. Ook geen winkels waar je vintage kleding kunt kopen, wel, goddank, de goedlopende tweedehandse winkel De Lokatie. Daar waar het een trekpleister moest worden voor experimentele en modieuze winkels, is het dat nu vooral voor fastfoodketens en nagelstudio’s.

Door de metro is de bereikbaarheid eerder verslechterd en veel nieuwe bewoners in dit gebied zijn tweeverdieners die het simpelweg te druk hebben om gezellig inkopen te gaan doen. Die bestellen alles online.

Dat is overigens niet uniek voor Noord of Amsterdam. En misschien is het concept van zo’n groot winkelcentrum ook wel verouderd. Maar de mate waarin er nieuwe, vermogende mensen wonen in de buurt wier werk en leven zich vooral afspeelt aan de andere kant van het IJ, waardoor ze zich dus niet of nauwelijks verantwoordelijk voelen voor hun wijk, is bizar. Laat staan dat ze weten hoe de snackbarhouder heet en omgekeerd, de markt daargelaten.

De vader van mijn beste vriend noemt dit geen buurtbewoners, maar buurtgebruikers. Welke ben jij?

Rapper en schrijver Massih Hutak (26) schrijft columns voor Het Parool.

Reageren? m.hutak@parool.nl

Lees ook:

- Ondubbelzinnig plaatste mijn toekomstige vrouw me in de friendzone

- Weg met de woorden ‘pontje’ en ‘wijksafari’

De gekken verdedigen nu gezamenlijk Noord

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden