Lezersbrief

‘Burgerschapsles werkt, en kweekt geëngageerde kinderen’

Docent Marsha Tap zou Eerste Kamerlid van de PVV Marjolein Faber graag voorstellen aan wat maatschappelijk geëngageerde kinderen, schrijft ze in deze lezersbrief. 

Beeld ANP

In de uitzending van Op1 van 17 januari verklaarde Marjolein Faber (PVV) met onjuiste aannamen haar uitval tegen een minderjarige. Ze was eerder door de 12-jarige Lars gevraagd of ze kinderen wilde betrekken bij haar beslissingen. Hij maakt zich druk om het milieu en heeft een bedrijfje.

Inhoudelijk antwoord kwam er niet; Fabers reactie kwam erop neer dat ze hem een gelukkig leven gunt, zolang hij voetbalt, later achter de meiden aanzit en, tot hij volwassen is, zijn mond houdt. Op de vraag wat haar zo had gestoord, stelde ze dat Lars omwille van het financiële gewin van zijn ouders misbruikt en geïndoctrineerd wordt, want: “Welk kind komt er nou op om zich in te schrijven bij de KvK op zijn negende?”

Ze constateerde dat steeds meer kinderen als Lars en Greta Thunberg ingezet worden in een politiek spel. “Ik vind: een kind moet kind zijn.”

Sinds 2006 moeten basisscholen burgerschapsles aanbieden, om meer betrokkenheid onder de jeugd te genereren, met name op politiek gebied. Dit onderwijs stimuleert actief meedenken. Volgens mij is het eerder logisch dat kinderen dat ook doen dan dat ze geïndoctrineerd worden door hun ouders.

Zolang kinderen geen gevaar lopen of anderen schade toebrengen, mag de politiek trots zijn op deze staaltjes van burgerschap. Het applaus voor Lars is daarom welverdiend. Gepassioneerde, getalenteerde en ondernemende kinderen indoctrineer je niet, die faciliteer je.

Wekelijks begeleid ik tientallen kinderen in de leeftijd van 5 tot 13 jaar. De meerderheid van hen spreekt me aan op mijn plasticverbruik. Twee (9 en 13) zijn in verschillende fasen van het opzetten van een bedrijf. De één ontwikkelt een geheel nieuw ijsje, de ander beheert zijn kledinglijn van ontwerp tot versturen.

Ze bevragen volwassenen, gaan zelf op zoek naar antwoorden. Ze kunnen goed argumenteren, hechten doorgaans veel belang aan recht­vaardigheid en hebben talent voor het verzinnen van creatieve oplossingen.

Mevrouw Faber, met hoeveel maatschappelijk geëngageerde kinderen heeft u gesproken over hun drijf­veren? Heeft u inhoudelijke vragen gesteld en geluisterd? Zo ja, waaruit blijkt dat dan? Zo niet, dan stel ik voor een poging te doen dit te organiseren.

Marsha Tap is docent en oprichter van Phi Lab, de Amsterdamse plusklas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden