Opinie

‘BOA’s terugtrekken pakt desastreus uit voor de binnenstad’

De gezamenlijke bewonersverenigingen van de binnenstad keren zich tegen het besluit BOA’s vroeger terug te trekken uit het uitgaansgebied.

Een BOA van team Rembrandt­plein ziet erop toe dat er niet wordt gefietst in het gebied. Sinds 8 augustus worden de BOA’s om twee uur ’s nachts teruggetrokken. Beeld Rink Hof

Amsterdam heeft een structureel handhavingsprobleem: er is voldoende wet- en regelgeving, maar de capaciteit om tegen overtreders op te treden is ruim onvoldoende. In Amsterdam wordt gehandhaafd door de politie, buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) en hosts. De taakverdeling tussen deze handhavers is duidelijk.

De politie houdt zich allang niet meer bezig met wildplassers, fietsen door winkelstraten, geluidsoverlast, openbaar alcoholgebruik, ‘gewone’ overlast et cetera. Dat is het domein van de BOA’s en hosts geworden.

Het besluit van de gemeente Amsterdam om in het hele centrum na twee uur ’s nachts geen handhavers in te zetten, pakt desastreus uit voor een groot deel van de binnenstad. Het werkt voor De Wallen, maar de verschillende uitgaansgebieden (Leidseplein, Rembrandt­plein en Nieuwmarkt) zijn niet gebaat bij deze uniforme aanpak.

Deze uitgaansgebieden kennen alle verschillende tijdstippen waarop handhaving nodig is. Zo ligt de belasting op De Wallen meestal overdag en ’s avonds op zijn grootst, terwijl Leidseplein, Rembrandtplein en Nieuwmarkt vooral gebaat zijn bij handhaving rondom de – vaak verschillende – sluitingstijden ’s nachts.

Grotere druk op politie

Er is dus maatwerk nodig voor alle uitgaansgebieden in plaats van een standaardregeling voor de gehele binnenstad. Het is van de zotte dat de gemeente handhavers terugtrekt van de uitgaanspleinen op momenten dat zij er juist nodig zijn om de orde te waarborgen. Bovendien zal de druk op de politie toenemen als de BOA’s op lastige momenten wegvallen.

Indien de veiligheid van de handhavers op bepaalde piekuren op het spel staat, vergt dat juist méér ondersteuning – qua uitrusting en back-up van de politie – in plaats van terugtrekking en de stad en haar inwoners over te leveren aan zich misdragend volk.

Het aantal politiemensen dat in Amsterdam beschikbaar is, wordt door Den Haag bepaald. Wij doen daarom een dringend beroep op de regering dit typisch grootstedelijke probleem te erkennen en het aantal politieagenten hier te vergroten.

Veel toeristen die vertier zoeken in het ‘tolerante’ Amsterdam vertalen die vrijheid ten onrechte in extreem gedrag, zeker rond sluitingstijd als er veel is gedronken, vaak in combinatie met de nodige drugs.

Wij denken dat het goed is in de marketing van Amsterdam op een passende wijze duidelijk te maken dat misbruik van de aanwezige vrijheden gevolgen heeft en dat er consequent op wordt toegezien dat die vrijheden niet worden geschonden.

Om dit te bereiken is uitbreiding van een kwalitatief goede en structurele handhaving nodig; en zeker geen terugtrekking. Naast simpelweg meer capaciteit is het eerder genoemde maatwerk in handhaving een vereiste. Wij stellen voor dat handhaving wordt afgestemd op specifieke behoeften per gebied; naar tijd, profiel van de handhaver en een juiste mix van BOA’s, hosts en politie.

Verder is overleg met de horeca nodig om te bespreken wat zij kunnen doen om de door hun klanten veroorzaakte overlast te verminderen; dat is namelijk een gedeelde verantwoordelijkheid die niet kan worden afgedaan met slechts woorden of waarschuwingen.

De horecaondernemers van het Rembrandt­plein hebben deze verantwoordelijkheid al genomen. Zij erkennen dat bepaalde problemen met overlast horeca-gerelateerd zijn en dat de horeca als geheel dus een collectieve verantwoordelijkheid heeft.

Integrale aanpak

Dit verdient navolging. Horecabedrijven die hun verantwoordelijkheid niet nemen zouden hiervan direct de (economische) consequenties moeten ondervinden.

De aanpak moet volgens ons platform integraal zijn waarbij alle betrokken partijen een bijdrage kunnen leveren. Het heeft ons dan ook erg verbaasd dat deze ‘proef’ zonder enige inspraak met de betrokken bewonersverenigingen tot stand is gekomen.

Bij structureel gebrek aan voldoende handhavingscapaciteit, promoten wij al langer meer ‘intelligent handhaven,’ Handhaven 2.0 als het ware. Hierbij wordt gericht gehandhaafd met een grote nadruk op preventie door bijvoorbeeld heel zichtbaar te zijn en ook kleine overtredingen in de kiem te smoren, waarbij er een duidelijk signaal uitgaat naar bezoekers én horeca dat bepaald gedrag niet getolereerd wordt.

De Amsterdamse (bezoekers)problematiek is te complex voor een uniforme aanpak van de gemeente Amsterdam of een simpel ‘nee’ uit Den Haag. Wij verwachten meer wijsheid, beterschap en overleg!

Dalton Noland (BewonersPlatform Centrum­Zuid), Isabelle Blekxtoon (Stichting Nacht­wacht), Walther Ploos van Amstel (Wijk­overleg de Oude Binnenstad) en Marten van der Krieken (namens de bewoners van de Nieuwmarkt)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden