Lezersbrief

'Blijf niet wachten tot een groot ongeval op het IJ'

'Blijf niet wachten met onderzoek door de OVV tot een groot scheepvaartongeval op het IJ plaatsvindt!' schrijft Karel Mewe in een lezersbrief.

De veerpont over het IJ. Beeld anp

De GVB-ponten zetten per etmaal circa 50.000 (vijftigduizend) mensen over het IJ. Daarvan vervoert het Buiksloterwegveer meer dan helft per etmaal.

Het GVB keurt nu eigen vlees bij zijn onderzoek naar oorzaak of oorzaken van diverse recente gevaarlijke aanvaringen van zijn eigen ponten met de kade.

Gezien onder meer het bijzonder hoge en jaarlijks toenemende aantal passagiers dat elk etmaal van GVB-ponten gebruikmaakt, zullen b. en w. van Amsterdam nu met spoed aan de volledig onafhankelijke Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV), sector Binnenvaart, moeten vragen om een breed onderzoek in te stellen naar onder meer de GVB-pontverbindingen, ponten, voortstuwingsinstallaties, besturingssystemen, pontbemanningen, technische dienst GVB-ponten en huidige algehele scheepvaartsituatie op het te smal geworden IJ en Noordzeekanaal.

Dit vooral met betrekking tot veiligheid voor scheepvaart en tienduizenden mensen die zich op GVB-ponten en oevers en in gebouwen op oevers bevinden. OVV is in Nederland de daarvoor bij wet aangewezen instantie.

Blijf niet wachten met onderzoek door de OVV tot een groot scheepvaartongeval op het IJ plaatsvindt!

Gevaarlijke ladingen
Op het IJ en Noordzeekanaal varen dag en nacht onder meer de steeds grotere binnenvaarttankers die op jaarbasis miljoenen tonnen gevaarlijke lading (onder andere benzine, ­kerosine, lpg) vervoeren naar het Europese achterland.

Ook andere typen binnenvaartschepen en duwvaartcombinaties worden voortdurend groter gebouwd (langer en breder).

Het IJ achter CS is voor de scheepvaart nu een flessenhals met een daarin ook nog een onoverzichtelijke bocht. De voorbijkomende binnenschepen varen nu noodgedwongen regelmatig op onveilig korte afstand van de pontfuiken waarin GVB-ponten liggen om passagiers van en aan boord te laten gaan.

De huidige breedte van het IJ achter CS is niet veranderd sinds de bouw van CS in 1890 en belemmert nu onder andere economische ontwikkeling van de Metropool Regio Amsterdam (MRA).

Tweemaal breder
Deze situatie is uiteraard ook strijdig met de veiligheid van onder meer de tienduizenden mensen die zich elke dag op het IJ en nabijgelegen oevers bevinden op weg naar huis, werk, school, enzovoort.

Zie ook het Advies Externe Veiligheid IJ-oevers van 1 september 2011 van Brandweer Amsterdam-Amstelland naar aanleiding van bovengenoemd intensief en bijzonder grootschalig vervoer van gevaarlijke ladingen met binnenschepen en de tienduizenden mensen die zich elke dag op de IJ-oevers en GVB-ponten bevinden.

Oplossing: maak het IJ bij de flessenhals tweemaal breder dan nu door de noordelijke oever over een lengte van bijvoorbeeld circa 6 kilometer stap voor stap circa 300 meter in noordelijke richting te verleggen.

Bouw grotere ponten met onder andere aanzienlijk meer veiligheid, meer bedrijfszekerheid en duidelijk meer beschutting voor passagiers aan boord en wachtende passagiers op de kade.

Niets doen is gevaarlijk voor tienduizenden pontpassagiers en mensen op de IJ-oevers, belemmert onder meer de evenwichtige stedenbouwkundige ontwikkeling van Amsterdam en vernietigt de concurrentiekracht van ­alle zeehavens in de MRA.

Karel Mewe, Monnickendam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden