'Bezuinigen op citymarketing is de wereld op zijn kop'

Bezuinigen op citymarketing slaat nergens op. Dat schrijft Ton Poppes, voorzitter afdeling Amsterdam Koninklijke Horeca Nederland, vandaag in Het Parool. Niet alleen is het budget al aan de lage kant, de organisatie verdient zichzelf dubbel en dwars terug.

Beeld ANP

Dat het toerisme naar Amsterdam blijft toenemen, staat als een paal boven water. Maar tot verbazing van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is de gemeente Amsterdam van plan te bezuinigen op de subsidie van Amsterdam Marketing.

Het is de organisatie die de stad heeft gebracht tot het glansrijke niveau waarop we nu zijn en die via een gerichte marke­tingaanpak de stad moet helpen groeien naar een ander niveau: hoger en gericht op meer kwaliteitstoerisme, waar bewoners, bezoekers, overheid en bedrijven, waaronder de Amsterdamse horeca, baat bij hebben.

In vergelijking met andere steden is het citymarketingbudget aan de lage kant, maar nu bestaat ook nog het voornemen dat met twaalf procent te reduceren. Het gaat om een bezuiniging van 550.000 euro op een begroting van 4,2 miljoen. Amsterdam Marketing is een publiek-private stichting. Ze spant zich samen met meer dan 1100 partners in om via ­citymarketing de economie van de stad en daarmee de werkgelegenheid te stimuleren. De stad ontvangt jaarlijks meer dan 35 miljoen euro uit de toeristenbelasting. Wij verwachten daar wel wat voor terug.

KHN Amsterdam vertegenwoordigt ruim 1500 horecabedrijven in de hoofdstad, een branche die weer opbloeit. Zeker dertig procent van de horecaomzet is afhankelijk van toerisme.

2,5 tot 3 miljard euro
De horeca en industrie daaromheen zijn met meer dan 4300 horecabedrijven en 30.000 werknemers een grote werkgever - de vierde qua omvang - in de regio. Er gaat zo'n 2,5 tot 3 miljard euro in om. Maar niet alleen hotels profiteren van het toenemende toerisme. Ook het aanbod van restaurants en cafés groeit gestaag. Buurtcafés en broodjeszaken hebben het nog wel­eens moeilijk.

Wij Amsterdammers vergeten wel­eens een beetje goed te zorgen voor ons mooie Mokum. Wij willen graag met alle belanghebbenden hetzelfde doel nastreven: het gezamenlijk aanbieden van nóg meer kwaliteit aan een nóg hoogwaardiger bezoeker. Dat kunnen we alleen bereiken met behulp van een goed draaiend marketingapparaat.

Laten we niet gaan bezuinigen op een organisatie die zichzelf terugverdient en bovendien voor extra inkomsten zorgt. Dit vinden wij de wereld op zijn kop. Ik verzoek de gemeente Amsterdam dan ook de bezuinigingsplannen terug te draaien.


Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden