Lezersbrief

'Beperk managers, dan is extra geld onderwijs niet nodig'

Paroollezer en docent Siep de Haan betoogt in een ingezonden brief waarom extra geld naar het onderwijs niet nodig is.

Beeld anp

Extra geld naar onderwijs is niet nodig als het aantal bestuurders, adviesbureaus en managers drastisch wordt beperkt. Klassen kunnen fors kleiner, de motivatie van leerlingen neemt toe en de docenten krijgen directe zeggenschap.

Schooluitval en ziekteverzuim dalen en er is zelfs ruimte voor hogere salarissen. Het belangrijkste winstpunt is dat het geld komt waar het hoort: bij de leerlingen, de docenten en in de klassen. De werkloze en goedwillende bestuurders kunnen worden omgeschoold tot docent.

Het is een keihard feit dat docenten veel dichter bij de werkvloer staan dan bestuurders en politici. Het zijn de docenten die het primaire onderwijsproces behoren te bepalen.

De Algemene Rekenkamer, de Onderwijsraad en de Tweede Kamerleden weten vaak niet hoe jaarlijks de 50 miljard wordt besteed. Al dit onderwijsgeld gaat grotendeels naar bestuurorganisaties, bestaande uit bestuurders die veelal buiten het directe onderwijsveld staan.

De uitstroom van jonge docenten is groot, binnen vijf jaar is 80 procent van de academici al weer afgestroomd. In veel grote steden zijn geen docenten te vinden. Dagelijks worden schoolklassen naar huis gestuurd.

Hoe kun je jonge docenten motiveren? Zorg voor een goed salaris, meer status en kleinere klassen. Geef docenten relevante zeggenschap. Nederlandse docenten zijn hoogopgeleid, even hoog als hun leidinggevenden. En ze zijn bijna allemaal optimaal gemotiveerd.

De Onderwijsraad heeft begin juli een rapport uitgespuugd. De belangrijkste conclusie is dat de besturen van scholen de volledige zeggenschap moeten krijgen over de miljarden. Een ondoordacht advies, losgezongen van de dagelijkse werkelijkheid.

De regering komt nu met een ander advies: de bestuurorganisaties moeten hun geld beter verantwoorden. Een onzinmaatregel: pak de zaak eens grondig en structureel aan.

Regering, Onderwijsraad en bestuurorganisaties lijden allemaal aan hetzelfde manco. In Nederland zijn de werkelijke machthebbers diegenen die het verst van de onderwijsvloer staan.

Neem mijn eigen school in Utrecht: in de afgelopen dertig jaar heb ik als docent nog nooit gesproken met een lid van het bestuur.

Siep de Haan, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden