Lezersbrief

‘Bepaal stikstofnorm niet meer per lidstaat EU’

Paroollezer Cornelis Kok pleit voor een nieuwe berekening van de stikstofnormen. ‘Het is raar dat die normen nu per lidstaat worden berekend.’

Hoeksche Waard, een Natura2000-gebied in Nederland. Beeld Ferry Krauweel - Drone4Business

We mogen blij zijn dat er een Europese Unie is waaraan we een deel van onze soevereiniteit hebben afgestaan. Zo kan de EU grensoverschrijdende maatregelen nemen waaraan de lidstaten zich moeten conformeren. Bijvoorbeeld milieubeschermende maatregelen voor de Natura2000-gebieden.

Maar daar zit die soevereiniteit de EU en ons land ook weer in de weg. De EU-verplichtingen worden een lidstaat opgelegd. Dus ook aan het kleine Nederland, een sterk geïndustrialiseerd land met intensieve landbouw en veeteelt, veel inwoners per vierkante kilometer en relatief weinig natuur.

Nederland is gelegen in de delta van de Rijn en de Maas en maakt deel uit van Noordwest-Europa en ligt in een veel groter laagland waartoe ook delen van Polen, Duitsland, België, Luxemburg, Noord-Frankrijk en Denemarken behoren. Een gebied dus met veel meer natuur.

Voor de berekening van de stikstofnormen in Nederland zou in feite dat hele gebied in ogenschouw genomen moeten worden. Maar die normen worden nu per lidstaat berekend. Dat is raar.

Zo ontstaan grote verschillen in stikstofnormen voor staten die elkaars buur zijn. Als dat hele noordwestelijke gebied in de stikstofberekeningen voor Nederland meegenomen zou worden, dan zouden de stikstofnormen voor Nederland veel ruimer worden.

Zijn de Natura2000-gebieden in Nederland in dat geval slechter af dan nu? Natuurlijk niet. Alle natuur in Nederland wordt streng beheerd. Ook als het gaat om de gevolgen van stikstofneerslag. Zie bijvoorbeeld het herstel van de heide en onlangs nog het nieuws over het herstel van de stuifduinen op onze eilanden en elders in het land. Daar wordt de door het neergeslagen stikstof rijk begroeide bovenlaag weggegraven.

Dat stikstofbeheer zou geïntensiveerd moeten worden. Dat is misschien zelfs effectiever dan andere maatregelen die ook genomen moeten worden. Met een snelheid van 100 of 120 kilometer per uur rijden in de buurt van Natura2000-gebieden is ook hard zat.

Tja, aan de ene kant is onze soevereiniteit in de EU een zegen, want we houden zelf de zeggenschap hoe we bepaalde EU-regels uitvoeren, maar aan de andere kant zit die soevereiniteit ons ook geweldig in de weg.

Cornelis Kok, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden