Han Lips

Belangenverstrengeling en wraak in de haringtest?

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: de haringtest bij Eenvandaag.

Eenvandaag Beeld NPO 1
EenvandaagBeeld NPO 1

'Je wordt landelijk voor joker gezet. Je bent het lachertje van de straat. Het is met geen pen te beschrijven wat je overkomt. Als je zoiets leest dan..." Een lange stilte. Het hoofd valt voorover, de keel wordt geschraapt, een brok weggeslikt. "Alsof je met een staaf ijzer wordt geslagen."

Vishandelaar Lon Oosterbroek mag dan in de jaarlijkse haringtest van het Algemeen Dagblad beloond zijn met het cijfer 0, op gevoel voor drama scoort hij bovengemiddeld. Toch is zijn reactie begrijpelijk, want terwijl hij al zijn klanten zag weglopen, blijkt volgens econoom Ben Vollaard uit een onderzoek van hem dat de resultaten van de test onbetrouwbaar zijn: hij ziet belangenverstrengeling, wraakpuntenaftrek. De boel riekt aan alle kanten, vindt hij.

Zo blijkt dat een van de twee keurmeesters zakelijk verbonden is aan visleverancier Atlantic, waar vishandelaren ook terechtkunnen voor een cursusje haring kaken en babbelen over, jawel, de resultaten van de test.

Lips moest denken aan de aflevering van Rambam waarin het keurmerk van poetsprins Rob Geus gewoon te koop bleek te zijn. Dat visboeren die hun vis bij Atlantic halen gemiddeld een 9,1 scoren terwijl dat voor handelaren die hun vis elders halen slechts een 5,5 is, is wellicht iets te toevallig.

Volgens AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis gaat Vollaard uit van het slechte, terwijl je ook van het goede kunt uitgaan, namelijk dat Atlantic nou eenmaal de beste ­haring verkoopt.

Een mogelijke verklaring dat dit niet gebeurt, volgt later op de avond aan tafel bij Pauw, waar 'positivo' Charles Groenhuijsen zijn boek over journalistiek optimisme toelicht. Het mag nog zo goed gaan in de wereld, de beeldvorming is onnodig somber. Goed nieuws is geen nieuws. Zelfs als het haring betreft.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden