lezersbrief

'Begin eerst met minder overstappers op Schiphol'

Met haar Tweegradenexpeditie wil klimaatactivist Bernice Notenboom de aandacht vestigen op het klimaatakkoord van Parijs en wat er nodig is om de doelstellingen van dit akkoord te halen. Prima initiatief, vindt briefschrijver Erik Timmermans.

Expeditieleider Bernice Notenboom (M) met haar expeditieleden tijdens de presentatie de Noordpool Expeditie Beeld ANP

De top van het Nederlandse bedrijfs­leven werd meegenomen naar het Noordpoolgebied om met eigen ogen te zien wat de gevolgen zijn van de klimaatontwrichting. Die zijn verschrikkelijk. Notenboom wil ondernemers dan ook dwingen na te denken over hun rol bij het onder de twee graden houden van de opwarming van de aarde.

Onder de deelnemers aan de reis was Peter van Grinsven van Schiphol. De luchthaven faciliteert grootvervuilers zoals de KLM. Zou de reis op kosten van gemeenschapsgeld de man de ogen hebben geopend? Het lijkt er niet op. Van Grinsven zit deze week gewoon weer met de KLM bij de minister aan tafel om te praten over 'oplossing van de problemen op Schiphol'.

Zonder gezeur
Die oplossing is voor Schiphol duidelijk! Met een ongekende mediacampagne en gewillige hulp van de media mochten de vervuilers in de afgelopen week vertellen dat Schiphol toch echt te klein is voor het aantal te vervoeren passagiers. Ofwel: Schiphol moet vooral verder kunnen groeien zonder al te veel gezeur.

Bijdragen aan het kortetermijn­gewin van de aandeelhouders is voor Van Grinsven belangrijker dan de toekomst van de volgende generatie. Echter, na het zien van de ravage op de Noordpool mag enige actie toch wel worden verwacht.

Hoe? Het grootste deel van de passagiers op Schiphol bestaat uit overstappers, mensen die de gemeenschap en ­Amsterdam in het bijzonder nauwelijks iets opleveren, behalve inkomsten voor Schiphol en de KLM. Hun winst is een maatschappelijk probleem: ziekte, overlast, vervuiling en opwarming.

Snoepreisje
De oplossing voor het probleem van Schiphol (in het licht van het klimaatverdrag) is minder vliegen en olie verbranden. Van Grinsven speelt daarin een rol. Voor het vakantievliegverkeer en de vakantiedrukte volstaat een veel kleinere luchthaven.

Begin eerst eens met wat minder overstappers binnen te halen op de luchthaven en pleit bij de minister, of beter: in Brussel, voor een forse ecotax voor elke liter kerosine en niet gebruikte stoel. Laat de vervuiler eindelijk eens echt betalen. Een dergelijk gebaar zou nog íets van geloofwaardigheid opleveren.

Voor Van Grinsven lijkt de reis met Notenboom nu meer op een snoepreisje.

Zie ook: Schiphol groeit fors harder dan concurrenten

Drukte in een vertrekhal op Schiphol Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden