Han Lips

Asscher wilde niet terugblikken, dus had zijn ministerie de schijn tegen

Han Lips is tv-recensent van Het Parool. Doordeweeks schrijft hij hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Medialogica.

Lodewijk Asscher Beeld NPO

Argos TV: Medialogica kan bij ons thuis wel een potje breken. Lips herinnert zich prima afleveringen over Jos van Rey, Project X en de Texelse bultrug.

Hoogtepunt was de nooit op deze plaats besproken reconstructie van de impact van beeldvorming op de euro en Griekenland, waarvoor Medialogica hoofdrolspelers als Papandreou, Juncker en Trichet voor de camera kreeg. Beter laat dan nooit: hulde!

Gisteren ging het over de persvoorlichters van Lodewijk Asscher, die hun minister graag profileren als ferm op het gebied van integratie. Daags voor een lastig overleg in de Tweede Kamer werd met een interviewtje op Nu.nl een aan alle kanten rammelende enquête gepubliceerd waaruit de sympathie van Turkse jongeren voor IS moest blijken.

Anders dan Asscher was het voor de enquête verantwoordelijke onderzoeksbureau Motivaction wel bereid om terug te blikken, waarmee het ministerie meteen de schijn tegen had.

Maar Medialogica ging wel erg ver mee in het verhaal van Motivaction. Het moment dat Lips zijn klomp brak, was toen Motivactiondirecteur Pieter Paul Verheggen zijn verdedigingslinie opwierp: hij had het ministerie nog zo geadviseerd het wat premature onderzoek ('een verkenning') niet openbaar te maken.

Dus de overheid mocht het wel bestellen, betalen en lezen, maar niet publiceren. Lips weet niet goed welke medialogica daar achter steekt, maar het klonk toch een beetje als: 'Klaar! Mag ik geld?'

Wilt u reageren op dit artikel? Scroll naar beneden of stuur een mail.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden