Opinie

'ANWB heeft de minister in zijn greep'

Volgens Paroollezer Reinder Rustema heeft de ANWB de overheid in zijn greep. "Zodra een VVD'er vroemvroemminister is, heeft de ANWB niets te vrezen. Dat zijn twee handen op één buik."

ANWB Beeld anp

De industrie verbaasde vriend en vijand met het voorstel om nationaal 30 km/h vast te leggen als maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Het is een oproep uit de toekomst waar goed over is nagedacht. Niet alleen is het in het algemeen belang, maar het is ook welbegrepen eigenbelang.

Er zullen weinig auto's minder om worden verkocht als men voortaan aan het begin en aan het einde van een autorit iets langzamer moet rijden. Maar er kunnen wel veel nieuwe producten verkocht worden: brommobielen, bromfietsen, snorfietsen, elektrische fietsen.

Vroemvroemorganisatie
De ANWB kreunt vanuit de twintigste eeuw als 'vroemvroemorganisatie' dat 'de doorstroming' voorop moet staan. Mobiliteit is altijd belangrijker dan verkeersveiligheid bij de ANWB want 'dat willen de leden'.

Wie zijn die leden? Miljoenen mensen met een abonnement op de Wegenwacht die willen kunnen rekenen op die helden die vaak al weten waarom een auto defect is zodra ze de pechvogel zien staan: vakkundig en vriendelijk. Met een handomdraai langs de snelweg je auto weer laten rijden is een privilege voor de Wegenwacht die wordt beschermd door een bevriende vroemvroemminister. Een minister die in de greep zit van die conservatieve ANWB. Voor het uitvoeren van allerlei beleid is de ANWB nodig.

Representatief
Ooit had PvdA-minister Tineke Netelenbos samen met haar ambts­genoot van D66, Hans Wijers, de ambi­tie de nauwe banden tussen rijksoverheid en ANWB te onderzoeken. Het kwam er niet van. En zodra een VVD'er vroemvroemminister is, heeft de ANWB niets te vrezen. Dat zijn twee handen op één buik.

Dat de ANWB niet representatief is voor zijn leden werd onlangs weer duidelijk bij de stemming over de helmplicht voor snorfietsers. Alleen VVD en PVV waren hier net als de ANWB niet voor. De machtige ANWB hoeft ook niet eens zijn best te doen op goede argumentatie blijkt ook in het geval van de 30 km/h. "Hoe meer verschillende vervoers­middelen, hoe groter het veiligheidsprobleem."

Exact de reden waarom de industrie een vaste lage snelheid bepleit is voor de ANWB reden om op de rem te trappen en de status quo te verdedigen; laat gemeenten zelf eerst eens alle straten verbouwen. En dan gebeurt er dus niets, want dat is duur. Vroemvroem!

Reinder Rustema, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden