Lezersbrieven

'Amsterdamse fietsers lappen de regels aan hun laars'

Drie Paroollezers reageren met instemming op het kort geding tegen de burgemeester over het handhaven van de verkeersregels bij fietsers. 'Het moet wel van twee kanten komen.'

Fietsers in Amsterdam Beeld ANP

Verkeershufters

Amsterdam is naar internationale begrippen een minimetropool; São Paulo heeft fors meer inwoners dan ons hele land. Voor mij voldoende reden om Nederland een stadstaat, een polis te noemen, maar dit terzijde. Wij hebben, vergeleken met andere hoofdsteden, een enorm hoog percentage fietsers; volgens recente statistieken zijn dagelijks meer dan een half miljoen fietsers actief in ­Amsterdam.

Oud-advocaat Frank Bakker start een juridische procedure om burgemeester Van Aartsen te dwingen binnen drie weken de verkeersregels bij fietsers te gaan handhaven. Volgens Het Parool van woensdag is deze ­advocaat woonachtig op een van de grachten. Hij zou kunnen beginnen met een actie onder zijn hoogopgeleide, rationeel denkende, veelal correct functionerende buurtgenoten.

Velen van hen verworden als zij de bakfiets bestijgen tot nietsontziende verkeershufters. Met een of meer ­nakomelingen in de bak rijden zij zonder enige schroom door rood, ­geven geen richting aan, babbelen continu in hun mobiel, zijn onvoldoende alert op de verkeerssituaties, geven geen signalen, ofwel lappen ­alle verkeersregels aan hun modieuze laarzen.

Zij niet alleen overigens; het is interessant om na te gaan waarom de automobilist zich op zijn fiets minder aan de verkeersregels wenst te houden dan in zijn vierwieler. Dat de regelmatige fietser zich mateloos kan ergeren aan zijn soortgenoten als hij zelf als voetganger aan het verkeer deelneemt.

Kortom: laten we in de spiegel kijken en onze situationele hufterigheid in het verkeer vaarwelzeggen.

Nico Zonneveld, Amsterdam

Spookfietsers

Uw journalist Marc Kruyswijk schreef woensdag dan eindelijk het artikel waarop ik al jaren zat te wachten. Er is een kort geding aangevraagd tegen onze invalburgemeester door oud-advocaat Frank Bakker. Hij eist handhaving van de verkeersregels door de politie inzake overtredingen van fietsers.

Ik heb geteld dat twee derde van de fietsers 's avonds zonder licht rijdt, met een donkere jas aan. Ook moeders met kind van acht naast zich. Ook jongelui die als baan hebben om eten te bezorgen: geen verlichting, tegen de rijrichting in, op de stoep.

In een recente enquête van de gemeente stond een vraag over de veiligheid van fietsers, niets over de veiligheid van auto's. Als het regent zien ze die spookfietsers niet, maar wanneer je er een aanrijdt is het de schuld van de automobilist.

Hoe lang geleden hadden we hier een maand politiecontrole en bekeuringen voor fietsen door rood en/of zonder licht? Nu word ik vaak weggebeld of uitgescholden als ik met mijn grote rode achterlamp in de weg sta voor een zebra met rood stoplicht.

Heel gevaarlijk om je in je eentje aan de regels te houden. Ik wens Frank Bakker succes en dat de gemeente dan lekker gaat verdienen. (Tip: de Vijzelstraat is een goudmijn.)

Anne Marie van Vollenhoven

Van twee kanten

Met totale instemming las ik het bericht dat oud-advocaat Frank Bakker de Amsterdamse burgemeester voor de rechter heeft gesleept vanwege het steeds asocialere gedrag van de fietsers in Amsterdam en het totale gebrek aan handhaving hierbij.

Er zijn inmiddels tal van maatregelen getroffen, of in voorbereiding om het de fietsers naar de zin te maken: meer en betere parkeergelegenheid, vrije fietspaden die binnenkort ook nog snorfietsschoon zullen zijn, doorgaande fietsroutes en ga zo maar door. Maar de liefde moet wel van twee kanten komen, want het kan ­natuurlijk niet zo zijn dat een groot deel van de fietsers de regels simpelweg aan hun laars lapt.

Ik fiets dagelijks door de stad en er gaat geen dag voorbij dat ik bij het rijden door een groen licht bijna wordt geschept door andere fietsers die dus door rood rijden, regelmatig zie ik ouders met kinderen in de bak, of staand op de bagagedrager, zonder licht de meest halsbrekende toeren uithalen.

Als fietsers stoppen voor het verkeerslicht worden ze massaal rechts ingehaald via de stoep. Om het over het aantal fietsen dat klakkeloos op de stoep wordt gekwakt bij de winkel of horeca van bestemming maar helemaal niet te hebben.

Het plaatsen van borden, parkeervakken, stoplichten, trottoirs en dergelijke heeft totaal geen zin, zodra het volk in Amsterdam (ik zeg bewust niet de Amsterdammers) op een fiets kruipt gedraagt het zich als outlaws die je nog een grote bek geven als je er iets van zegt. En waarom? Omdat ze denken dat het in Amsterdam zo hoort.

Nou, niet dus.

Er moet nu echt iets aan worden ­gedaan, een jaar of wat geleden werd er actief op fietsverlichting gecontroleerd en dat had direct resultaat. Maar blijkbaar moet je blijven controleren en bestraffen, anders leren we het nooit en gaan de toeristen op hun huurfietsen hetzelfde gedrag vertonen.

Marcel Stephan, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden