Opinie

'Amsterdamse fietser waant zich in Wilde Westen'

Zijn vriendin werd overhoop gereden door een fietser. Joost Smiers is boos op de gemeente die te weinig doet om de verkeersdrukte in goede banen te leiden en de verkeersveiligheid te handhaven.

Het verkeer op de Munt kan wel wat verkeers­regelaars gebruiken Beeld Rink Hof
Het verkeer op de Munt kan wel wat verkeers­regelaars gebruikenBeeld Rink Hof

Ik ben ontzettend boos. Mijn vriendin is op haar fiets ondersteboven gereden door een andere fietser die dacht dat die op zaterdagmiddag, op de Munt, de finish van de Tour de France moest halen.

Mijn vriendin leeft nog, en zo te zien en voelen, en te hopen, zullen de wonden en kneuzingen over een tijdje genezen zijn. Maar de schrik zit er goed in, en men kan zich afvragen hoe lang de oudere medemens zich in het centrum van Amsterdam nog op straat durft te wagen.

Na de botsing liepen we, zo goed en zo kwaad als het ging, met de fiets in de hand naar huis, en wat gebeurt er? Mijn vriendin wordt op het zebrapad bijna geraakt door een scooter met twee meisjes erop. Geschrokken roept ze: "Je moet stoppen," waarop een van de twee meisjes terugroept: "Boeit me niet!"

Heksenketel
Ik ben boos, maar niet zo zeer op de jongen op de racefiets en het meisje op de scooter. Mijn boosheid raakt de gemeente, om twee redenen.

De eerste is dat het verkeer op de Munt op zaterdagmiddag een heksenketel is, en dan is het Rokin ook nog deels afgesloten omdat daar de Rode Loper wordt uitgerold. Men zou verwachten dat de gemeente op zo'n waanzinnig druk punt enkele verkeersregelaars stationeert, maar niet dus.

Als de gemeente kennelijk wil dat de binnenstad superdruk wordt bezocht, waarom worden de verkeersstromen dan niet een beetje in goede banen geleid? Men kan niet willen dat de economie in het centrum van Amsterdam floreert zonder dat er aan de andere kant van de balans wat geld wordt uitgegeven om de veiligheid in het verkeer te waarborgen.

Zonder zonden
Mijn tweede reden van boosheid heeft een wat wijdere strekking. Het zal iedereen die het centrum van Amsterdam wel eens bezoekt, opvallen dat veel fietsers, scooters en fietstaxi's gevaarlijk rijden: overal doorheen struinen en geen enkele verkeersregel in acht nemen.

Terwijl ik dit schrijf moet ik denken aan de woorden uit de Bijbel: wie zonder zonden is werpe de eerste steen. Kortom: er is een cultuur ontstaan waarin veel fietsers zich in het Wilde Westen wanen en zich daarnaar gedragen. Zelfs de oppervlakkige waarnemer kan zien dat dit geen voorbijgaand fenomeen is.

Joost Smiers Beeld -
Joost SmiersBeeld -

Joost Smiers

Medeauteur van Macht van de megaonderneming. Naar een rechtvaardige ­internationale economie (Van Gennep 2016).

Mijn gedachte is dus: is het geen tijd dat er veel politie wordt ingezet om de rust en veiligheid in het verkeer weer terug te brengen? Wie kan zich nog herinneren dat de politie stevig bekeurde op het ontbreken van fietslampjes? Dat was heel effectief... tot het moment dat dat controleren verflauwde.

Prijskaartje
Het is de hoogste tijd dat het rijgedrag van fietsers, scooters en fietstaxi's wordt gecontroleerd en er gewoon bekeuringen worden uitgeschreven. De les van de fietslampjes is dat een tijdje controleren wel even zoden aan de dijk zet, maar Mokum weer in last is zodra het stopt. Kennelijk moet het volhardend gedaan worden. En waarom ook niet?

Nogmaals, aan een drukke binnenstad zit een prijskaartje. Het moet natuurlijk niet zo worden dat bewoners en bezoekers van dit prachtige stukje Amsterdam zich niet meer veilig voelen in het verkeer. Een stad kan ook aan succes ten onder gaan. Ja, ik ben boos dat de gemeente dat laat gebeuren, ook wat betreft de veiligheid in het verkeer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden