Plus Republiek Amsterdam

Amsterdammers kunnen het tempo niet bijbenen

Beeld Steen

Amsterdammers zien zichzelf graag als progressieve mensen van de ­wereld die niet bang zijn voor verandering. Maar de laatste tijd zijn we vooral boos, net zoals heel Nederland voortdurend boos is.

Deze week kwam naar buiten dat het American Hotel aan het Leidseplein het eerste Hard Rock Hotel van Nederland wordt. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat heel veel Amsterdammers al heel lang niet meer naar binnen zijn gegaan in dat wat belegen en te dure hotel, dat zijn faam vooral dankt aan het verleden en Harry Mulisch.

Desalniettemin: handen af van ons American. Verontwaardiging. Woede. Het is wachten op een online petitie. American is in een paar dagen uitgegroeid tot een belangrijk Amsterdams icoon en deze liefdevolle omhelzing zal de directie van het hotel ook hebben verrast: waar waren al die Amsterdammers dan de afgelopen tijd?

De boosheid betreft natuurlijk veel meer dan een hotel op het Leidseplein. De overname door Hard Rock past in de pretparkisering van een stad die toeristen met open armen verwelkomt en tegelijkertijd de inwoners de rug toekeert.

De boosheid is niet altijd consistent, zoals wel vaker met boosheid. Vorig jaar besloot de gemeente een ander symbool van de pretparkisering, de I Amsterdamletters, te verwijderen.

Je zou verwachten, met de boosheid over het American in het achterhoofd, dat Amsterdammers massaal naar het Museumplein zouden trekken om de chauffeurs toe te juichen die ­deze iconen van massatoerisme kwamen weghalen. Niks daarvan. Veel Amsterdammers ­waren juist boos. Er was zelfs sprake van een petitie voor de letters, die ook verlegen zullen zijn geworden van al deze plotselinge liefde.

Kennelijk houden Amsterdammers niet zo van verandering. Leve het American, leve de letters op het Museumplein. Prostitutie op de Wallen? We vinden het niet meer van deze tijd, komen daar nauwelijks nog, maar als iemand suggereert er dan maar mee te stoppen, roept dat ook weer verontwaardiging op. Want dat zou verandering betekenen.

Michiel Couzy Beeld Wolff

Een brug over het IJ? Ook verzet; dan komen er alleen maar bakfietsyuppen naar Noord. Dat wordt nog wat als de gemeente referenda gaat invoeren: dan verandert er nooit meer wat.

En terwijl we ons helemaal suf bestellen op internet, raken we in paniek als de ijzerwarenzaak in onze straat, waar we al jaren niet meer zijn geweest, de deuren sluit. En nu gaat ook nog de patisserie van Kwekkeboom dicht in de Reguliersbreestraat.

Er is meer aan de hand dan simpele boosheid. Natuurlijk zijn veel Amsterdammers best voor veranderingen. Zo lang het er maar niet te veel zijn en ze niet te snel gaan. Op dit moment transformeert Amsterdam zich zó snel tot een metropool van bijna één miljoen inwoners, een toeristentrekker van formaat en een populaire stad waar iedereen wil wonen, dat veel mensen dat tempo niet kunnen bijbenen.

De economische belangen zijn inmiddels zo groot dat veel ­Amsterdammers moeten toekijken hoe hotelketens, fastfood en beleggers de stad beheersen. Voor het gemeentebestuur en de raad ligt hier een ingewikkelde klus: het behouden van symbolen, zoals American, ligt buiten de politieke macht. En al te veel regels maken om de stad leefbaar te houden, roept ook weerstand op.

Als ze daar op de Stopera maar niet te lang achter hun teken­tafel blijven zitten, waarop de nieuwe stad wordt ontworpen. Af en toe omkijken is het devies: kan iedereen ons nog volgen, doen alle Amsterdammers mee en houden we Amsterdam nog een beetje Amsterdams? Wat dat dan ook moge zijn.

Politiek verslaggevers Michiel Couzy en Ruben Koops belichten beurtelings op zaterdag in 'Republiek Amsterdam' een politiek onderwerp uit de stad.

Reageren: m.couzy@parool.nl

Beeld Steen

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden