Lezersbrief

‘Amsterdam weet te weinig over de motivatie van toeristen’

Volgens Paroollezer Stephen Hodes zou Amsterdam onderzoek moeten doen naar de drijfveren van toeristen. ‘Dan heb je gegevens waarop toekomstig beleid gebaseerd kan worden.’

Beeld ANP

Er is veel te doen over drukte, toerisme, coffeeshops en de Wallen de laatste tijd, en ­zeker nu met het toenemende toerisme na de lockdown.

Vorige week heb ik het hoofd van de afdeling Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de gemeente Amsterdam en de directeur van amsterdam&partners gevraagd naar onderzoek over de motivatie van toeristen die Amsterdam bezoeken. Wat zijn de belangrijkste drijfveren voor internationale toeristen die Amsterdam aandoen? Welke rol spelen onder andere coffeeshops, prostitutie en de Wallen hierin?

Die informatie is er niet. Ook hebben ze niet onderzocht wat het effect van verschillende voorgestelde maatregelen zou kunnen zijn. Wel heeft OIS in de tweede helft van 2019 een specifiek onderzoek gehouden onder jonge internationale bezoekers op de Wallen. Meer weten we niet.

De eerste les hieruit is: know before you go. In plaats van te gissen, in plaats van te reageren op horen zeggen of (gekleurde) waarnemingen, zou het verstandig zijn om te onderzoeken waarom men Amsterdam bezoekt en wat men in Amsterdam doet. Het kost wat, maar dan heb je gegevens waarop toekomstig beleid gebaseerd kan worden.

Wat heel onverstandig zou zijn, is beleid maken op basis van de gebrekkige kennis van nu en op basis van de status quo in Amsterdam.

De huidige situatie, qua toerisme in de stad, staat ver af van business as usual. Als de stad drukte en toerisme wil aanpakken, moet men minimaal twee à drie jaar vooruitdenken, post-corona, en op basis daarvan en op basis van betrouwbare gegevens beleid maken. Tegelijkertijd moet de stad tien jaar vooruitkijken en doelen stellen en van daaruit terugredeneren: wat moet men nu doen om de langetermijndoelen te behalen?

In de woorden van Miyamoto Musashi, de 17e-eeuwse zwaard­vechter: ‘In strategie is het belangrijk om zaken die veraf liggen te zien alsof ze dichtbij zijn en om nabije zaken te zien alsof ze veraf liggen.’

Als we dat niet doen, wordt het een aaneenschakeling van kortetermijnmaatregelen die op de lange termijn geen effect zullen hebben. Een verspilling van inspanning, energie en geld dus.

Stephen Hodes, Muiden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden