'Amsterdam moet reageren op nieuwe sporttrends'

De opkomst van internet en sociale media verandert ook de sport. Volgens sporttrendwatcher Gijsbregt Brouwer heeft dat gevolgen voor een stad met sportambities als Amsterdam.

De Dam tot Damloop heeft nu evenveel mannelijke deelnemers als vrouwelijke deelnemers. Beeld Amaury Miller

Wat jij vindt van die gele kaart. Het nieuwe kapsel van Cristiano Ronaldo. De uitslag van een amateurvoetbalwedstrijd. De foto's van de Urbanathlon. Een selfie uit de Arena. De nieuwe campagne van Adidas. De route van je fietstochtje door de Beemster. Het staat allemaal op internet en het staat allemaal op media die toebehoren aan een individu.

Niet de traditionele media (zelfs niet in hun nieuwe digitale jasjes) brengen dit nieuws of deze content, maar individuele mensen op hun eigen kanalen: professionele atleten, amateuratleten, fans en liefhebbers.

Christiano Ronaldo
Iedereen deelt content. Sport behoort ook nog eens tot de meest gedeelde content op internet. De eigen kanalen geven het individu invloed. Cristiano Ronaldo kan direct met meer dan honderd miljoen mensen communiceren via zijn Facebookpagina. Ireen Wüst legt via YouTube uit waarom ze niet doorgaat met haar huidige schaatsploeg.

Deze invloed biedt enorme commerciële mogelijkheden en is interessant om directe relaties op te bouwen met fans en liefhebbers. Dit geldt bij uitstek voor de professionele atleten, maar net zo goed voor de amateurs: die communiceren op kleinere schaal, maar in veel grotere aantallen.

Deze nieuwe relaties vormen samen een community. Binnen die community's geldt meer nog dan voor het internet de cult of personality. We vereren personen als helden. Die helden lijken persoonlijk en dichtbij. De atleet wordt steeds transparanter en - op zijn minst virtueel - aanraakbaarder. Iedereen bouwt aan zijn eigen merk en commerciële en maatschappelijke invloed.

Nike en Adidas
Uiteraard is de invloed van een atleet niet onbegrensd. Waar traditionele media macht verliezen, winnen nieuwe partijen juist aan macht. Twitter, Facebook en Google zijn de nieuwe NOS, VI en De Telegraaf. Nike en Adidas zijn de nieuwe voetbalclub en atletiekvereniging - partijen die verder weg zijn, rijker zijn en geheel eigen agenda's hebben. Het valt dan ook op dat steeds meer atleten (en teams en evenementen) het contact met de fans aan het verschuiven zijn naar hun eigen platforms: sites of apps waar ze zelf de baas zijn en minder macht hoeven delen met Facebook of Google. Van fish where the fish are naar come swim in my pond - elke vis z'n eigen vijver.

De opkomst van makkelijk in te zetten eigen media heeft atleten geëmancipeerd. Niet alleen de grote namen, maar ook de amateurs. Niet alleen de mannelijke atleten, maar ook de vrouwen. De Dam tot Damloop heeft nu evenveel mannelijke deelnemers als vrouwelijke deelnemers en bijna alle andere sportevenementen volgen deze emancipatietrend.

Sociale media en sportapps winnen terrein van de traditionele instituten en media. Er is behalve Helden magazine en enkele nichebladen, geen enkele mediatitel meer die zich specifiek op sport richt. Sportbonden zoeken naar hun rol in dit nieuwe krachtenveld, met multinationals als concurrenten.

Dit heeft gevolgen voor een stad met een ambitieuze sportagenda zoals Amsterdam. Deze nieuwe manier van communiceren vraagt om een helder verhaal dat ook overeind blijft zonder Powerpoint of oplegnotitie. En om de inzet van sporters en mensen met invloed die dat verhaal met hun fans en volgers kunnen delen.


Wilt u reageren? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Gijsbregt Brouwer. Beeld Eigen foto
Gijsbregt Brouwer

Sporttrendwatcher en één van de sprekers in het debat Sport in Amsterdam, what's next? maandag in Pakhuis de Zwijger.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden