Ingezonden brief

'Amsterdam Marketing verspreidt leugens over het Muiderslot'

Amsterdam Marketing probeert bezoekers te verleiden om niet alleen Amsterdam, maar ook de metropoolregio te bezoeken. Lovenswaardig, volgens Stephen Hodes, adviseur op het gebied van toerisme, recreatie en cultuur. Maar het marketingbureau moet zich wel bij de feiten houden.

Dat Muiderslot meer bezoekers zou trekken, is niet waar, volgens Stephen HodesBeeld ANP

In Het Parool van woensdag wordt Frans van der Avert, de directeur van Amsterdam Marketing, geciteerd: 'De bezoeker maakt het niet uit: voor hem is alles binnen een uur rijden van de stad Amsterdam.'

Zo simpel is het niet. Dat zien we in de stad zelf, waar het al moeilijk genoeg is bezoekers te bewegen gebieden buiten het centrum te bezoeken. Het 'probleem' is dat de gemiddelde verblijfsduur van buitenlandse bezoekers aan Amsterdam kort is - minder dan twee nachten - en de stad heeft hen héél veel te bieden. Dus waarom zouden ze?

Klinkende cijfers
In hetzelfde artikel wordt omschreven hoe een medewerker van Amsterdam Marketing ondernemers in Volendam 'betovert met klinkende cijfers'. 'Goedkeurend gebrom klinkt als zij vertelt dat het Muiderslot drie keer zo veel bezoekers over de vloer krijgt sinds het internationaal wordt aangeprezen als Amsterdam Castle.'

Dit verhaal doet al geruime tijd de ronde, maar het is allesbehalve waar. Als Amsterdam Marketing de moeite had genomen zich in het jaarverslag van Muiderslot over 2013 te verdiepen, was ze de volgende uitspraak op pagina 5 tegengekomen: 'Het aantal buitenlandse bezoekers is in 2013 echter gedaald.'

Als ze zich verder zou hebben verdiept in de cijfers van Muiderslot, had ze gezien dat het aantal vol betalende bezoekers tussen 2009 en 2013 vijftien procent is geslonken en het totaal aantal bezoekers in dezelfde periode elf procent is gegroeid - een kleine twee procent per jaar en niet verdriedubbeld.

De groei is volledig toe te schrijven aan de Bankgiroloterijdeelnemers en Museumkaartgebruikers, en niet aan buitenlanders dus. Een tijd geleden al heb ik dit mondeling en schriftelijk Amsterdam Marketing gemeld. Niemand is namelijk gebaat bij het verspreiden van - op z'n best - mythes en - op z'n slechtst - onwaarheden.


Wilt u reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden