Lezersbrief

‘Amsterdam, kom over de Zeeburgereiland-brug’

Bewoners van Zeeburgereiland en IJburg pleiten in deze lezersbrief voor meer verbindingen van en naar hun wijken. ‘Amsterdam, kom over de brug!’

Het Zeeburgereiland.Beeld Marc Driessen

September 2018 stond een stuk in Het Parool van Jaap Huisman over het Zeeburger­eiland. Deze bekende schrijver over architectuur verwoordde het mooi. De plannen leggen de lat hoog: ‘Begrijpelijk, zo’n strategisch gebied kun je maar één keer volbouwen - én verkloten.’ Verder vroeg Huisman zich af of Zeeburgereiland goed wordt ontsloten: ‘…slechts één fietsbrug met het centrum. En dat voor een wijk die het ‘knooppunt van water- en snelwegen’ wordt genoemd, alsmede missing link tussen centrum en IJburg.’

Kijkend naar dit grotere plaatje verbaast het ons dat de commissie-D’Hooghe adviseert om de Amsterdamsebrug te verbreden in plaats van een fietsbrug richting centrum aan te leggen. Nog groter is de verbazing dat dit advies zwaarwegend is voor de gemeente. Er wordt door de commissie terecht gekeken naar bruggen over het IJ. Hoe kan het dat de aansluiting van Noord bij Amsterdam voelt alsof eindelijk een planologische misser wordt rechtgezet, terwijl tegelijkertijd een volgende planologische misser wordt begaan?

De komende jaren zijn de plannen voor woningbouw op Zeeburger­eiland en IJburg het concreetst; binnenkort wonen hier meer dan 50.000 Amsterdammers. Zij maken gebruik van de hele stad; niet alleen van Oost. Daarnaast liggen er middelbare scholen, studentencomplexen en komt hogeschool Inholland met campus hiernaartoe. Ook is de grootste skatebaan van Nederland net geopend en ligt er een transferium met P+R op Zeeburgereiland.

Deze voorzieningen en woningen zijn bereikbaar met openbaar vervoer en fiets, maar via een geringe vervoerscapaciteit. Momenteel levert dit al grote knelpunten op door verstoringen (tram 26), files (bus 37 en 66) en maar twee fietsverbindingen naar Oost. Alleen tram 26 biedt een directe verbinding met het centrum.

Het gebrek aan alternatieve verbindingen wordt de komende jaren nog urgenter.

Amsterdam, historisch een bruggenstad, heeft ambitieuze doelen: uitbreiding van het aantal woningen, bijbehorende voorzieningen én verduurzaming met minder autoverkeer ten gunste van fiets en ov. Zo ligt de parkeernorm erg laag in dit gebied, bewoners worden geacht met ov of fiets te reizen, maar juist die mogelijkheden zijn beperkt.

Amsterdam, weeg naast de mening van een commissie plus die van een aantal bewoners van het Oostelijk Havengebied, ook de belangen van die vele duizenden bewoners, studenten, middelbare scholieren, toeristen, gebruikers, werknemers, plus economie en luchtkwaliteit.

Amsterdam, kom over de brug!

Henk Hermsen, Daisy van Kan, ­Thomas Blonk (bewoners Zeeburger­eiland)
Xerva Blom, René Heijt, Joris ­Vermeulen (bewoners IJburg)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden