Lezersbrieven

Alternatieven voor de IJ-brug: droogleggen, of auto's uit de IJtunnel?

Aan de oproep van Het Parool om een alternatief te bedenken voor een brug over het IJ is massaal gehoor gegeven. Lezers zijn het - zacht uitgedrukt - niet unaniem eens.

Het IJ met Noord de ADAM Toren in Noord op de achtergrond Beeld ANP

Tientallen lezers van Het Parool hebben hun alternatief voor een verbinding over het IJ tussen Noord en Centrum gemaild, nadat minister Kamp vrijdag stelde dat een brug geen goede oplossing is om de drukte op het water te verlichten.

De kortste reactie komt op naam van Rody: "Het IJ dicht gooien!" Het is ook de meest voorkomende reactie. "Droogleggen. Zijn we van de grote cruiseschepen af en de Japanners kunnen zich vergapen aan een nieuw stukje Nederland," aldus lezer Machiel van Veen.

Robbert Jansen schrijft: "Het IJ omleggen boven langs Noord en dan het IJ dempen en net als in Valencia (Spanje) er een groen hart van maken."

Moderne opties
Lezers komen ook met andere opties. Zoals Daan Putman Cramer, die oppert om 'zelfsturende schepen - in dit geval ponten' in te zetten. Volgens hem is de technologie al lang beschikbaar. "Tijd dus voor een vertaling naar het personenvervoer over het IJ (of een ander water). Tijd voor: zelfsturende mini-pontjes (I-Ferry of I-pont)."

Een lezer die op Curacao woont, ziet in een pontonbrug de oplossing, net als de Koningin Emmabrug op het Caribische eiland. "Niks indrukwekkender dan het moment dat de brug opzij gaat om een cruiseschip of olietanker te laten passeren."

Zo'n brug is volgens Stefan Groenveld 'uiteraard' alleen voor fietsers en voetgangers. "Een pontonbrug is in mijn optiek niet alleen functioneel maar ook meteen een landmark voor de stad en toeristische trekpleister van jewelste."

De Koningin Emmabrug op Curacao verbindt de wijk Otrobanda met Punda. Beeld anp

IJtunnel
Ook veel gehoord: metrostation Sixhaven alsnog opnemen in de route van de Noord/Zuidlijn. "Liefst met de mogelijkheid om je fiets mee te nemen. Waarschijnlijk de goedkoopste optie en geen stremmingen op het IJ," aldus Marian Rudolphus.

Ook wordt een tunnel geopperd. Rob Snijder: "Op een 'lopende band' zoals bijvoorbeeld op Schiphol wordt gebruikt. Veiliger omdat iedereen dezelfde snelheid heeft."

Ook het anders gebruiken van de IJtunnel wordt meermaals genoemd. Kirsten Ouwehand: "Weer auto's uit de binnenstad en maak van de IJtunnel een fietstunnel. Bij het ontwikkelen van de IJtunnel was oorspronkelijk ook gerekend op fietsers. Vanwege onder andere financiële kwesties is die oplossing op de lange baan geschoven en uiteindelijk zijn de fietsers gewoonweg vergeten. Ik denk dat het nu eens echt tijd wordt om de auto's te weren uit de stad. Simpel gezegd: ze rijden maar om."

Bonus
Lezer Rob Bronkhorst heeft een simpele oplossing: "Gewoon de huidige ponten harder laten varen. Die kunnen ook veel sneller dan ze nu meestal doen. Ik ben wel eens in twee minuten aan de overkant gekomen, maar ook in zeven minuten, als men moet wachten voor een vrachtschip. Ook meert de ene kapitein sneller af dan de ander, ook daar is 20 - 30 seconden te winnen, is mijn ervaring."

Jan Westerhof ziet in het verleggen van de route voor de scheepvaart de beste optie. "Dan kan het IJ tussen Centraal Station en Overhoeks gedempt worden en kan er een nieuw kanaal worden gegraven buiten de A10 om."

Bonustip van Westerhof: "Leg alvast wat tunnels aan onder het nieuwe kanaal."

Lees meer over de discussie:
Eerste idee voor IJ-brug al in 1839
Hoe steken we in de toekomst het IJ over? Dit zijn de opties

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden