Opinie

'Alles met kentekenplaat moet in een parkeervak'

De gebruikelijke acties om autoverkeer uit de stad te weren lossen de problemen niet op, vindt Pascal van den Noort, binnenstadbewoner en directeur van Vélo Mondial.

Ook al staan scooters keurig op een rijtje, dan nog nemen ze veel te veel ruimte in op de stoep.Beeld Floris Lok

In 1992 heeft de stad zich per referendum over het verkeer in Amsterdam Centrum uitgesproken. De bewoners kozen toen voor het vergaand autoluwe model. De uitslag werd vertaald in het Verkeers- en Inrichtingsplan (VIP).

Dit hield in dat het aantal parkeerplaatsen moest verminderen, betaald parkeren werd ingevoerd en dat er eenrichtingsverkeer op de hoofdwegen kwam. Maar met uitzondering van het betaald parkeren en het standaard ­grachtenprofiel ­- de inrichting van de grachtengordel - kwam van die plannen weinig terecht. De uitvoering is telkens vooruitgeschoven.

Er zijn nu weer nieuwe plannen in de maak. Bedoeling: de doorstroming bevorderen en meer ruimte creëren met een pragmatische aanpak, 'zonder dogma's of heilige huisjes'.

In al die plannen ontbreekt iets wat we over het hoofd dreigen te zien: wat is de wereld veranderd! Immers: voetgangers werden heel veel voetgangers, fietsers werden heel veel fietsers.

Scooters werden niet alleen heel veel scooters maar kregen ook nog meerdere verschijningsvormen: trikes, bikes, quads, Biró's, Canta's en allerlei vormen van elektrisch vervoer.

Motoren werden heel veel motoren; als je optelt wat er aan motoren per jaar bijkomt in Amsterdam alleen al, vergt dat de lengte van het Vondelpark.

En dat alles werd gelijk behandeld: de voetganger, de fietser, de scooter, de motor, trikes, bikes, quads, Canta-achtigen en allerlei grote vormen van elektrisch vervoer. Ze mogen overal parkeren.

Veeleisende slagschepen
Die ontwikkeling heeft de voetganger in een uiterst beperkte situatie geplaatst, heeft het stadsbeeld verloederd en heeft milieuconsequenties voor de luchtkwaliteit en het geluidsniveau. Daarmee is het beoogde effect van het referendum in 1992 meer dan weggevaagd.

Moeten voetgangers, fietsen, scooters en al die andere vormen van transport wel gelijk behandeld worden? Moesten we de boel niet eens beter gaan sorteren in de openbare ruimte? Elke op de stoep geparkeerde scooter neemt de plek van 3 fietsen in. Canta's, trikes, bikes, quads en andere grotere vormen - slagschepen van motoren ­- nemen dan weer meer plek in, zodat die weer meer fietsplekken innemen.

Pascal van den Noort is binnenstadbewoner en ­ontwikkelt als directeur van Vélo Mondial fietsbeleid voor steden over de hele wereld.Beeld -

Zulke grote voertuigen niet langer toestaan dat ze op stoepen en pleinen parkeren zou die stoepen en pleinen enorm ontlasten ten faveure van de voetganger; bovendien kan het fietsparkeren dan efficiënter worden georganiseerd.

NummerPlaatPlek
Mijn voorstel: geef de 'autoparkeerplek' een upgrade naar de 'NummerPlaatPlek': een plek waar alles met een nummerplaat(je) moet parkeren.

Op dit moment staan veel parkeerplekken in bezoekersgarages in het centrumgebied permanent leeg, terwijl de straten in de buurt van die garages overvol zijn.

Bij de invoering van parkeren op basis van de kentekenplaat zullen veel auto's geen plek op straat meer vinden, omdat er concurrentie ontstaat voor de beschikbare NummerPlaatPlekken.

Dit zal tot een beter gebruik van de bestaande en nieuw aan te leggen garages leiden. En daarmee zijn er twee vliegen in één klap ­geslagen: garages krijgen een betere exploitatie en stoepen worden bevrijd.

Er is nog een bijkomend voordeel: het milieuvoordeel van schonere lucht en minder herrie zal de kwaliteit van de stad doen toenemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden