Han Lips

Alles is een spelletje geworden, zelfs Uber

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: Game of Phones.

Game of Phones Beeld NPO 2

Dat we nauwelijks meer zonder smartphone kunnen is geen nieuws meer, en dat bedrijven onze data als handelswaar beschouwen is sinds de onthullingen over Facebook ook niet meer schokkend.

Dus waarom wijdde de VPRO gisteren een bijna twee uur durende thema-avond aan de onbegrensde invloed van de smartphone onder de titel Game of Phones?

Dat bleek niet zomaar een lollige woordspeling, want de rode draad in de uitzending was gamification: alles is een spelletje geworden, van pubers die zo veel mogelijk likes scoren op Instagram tot Uberchauffeurs die een zo hoog mogelijke beoordeling willen houden.

Zoals de 69-jarige ex-stewardess Tonia, die haar pensioentje aanvulde met inkomsten als Uberchauffeur: "Ik vind het een heel leuk spel. De app is je baas, je hebt geen functionerings­gesprekken meer. En ik ben liever 4 sterren dan 3 sterren."

Nog verder ging de Amsterdamse die gratis haar nieuwe huis liet opknappen door via Tinder een klusjesman te strikken. Toen de klus was geklaard beloofde ze een etentje, 'maar dat is er nooit van gekomen'. Voor haar was het spelletje uit te vinden 'hoe makkelijk mannen dingen doen voor vrouwen'.

Tussen de diverse voorbeelden van de moderne homo ludens duidden deskundigen en game-experts waarom we ons tot dergelijke spelletjes laten verleiden. Zelfs to-dolijsten werken al verslavend: "Als we weer een to-do'tje hebben weggestreept worden we beloond met kleine ­dopamineblokjes."

En voor je het weet gaan we met de smart­phone in de hand naar zakkenrollers of gestolen ­auto's speuren alsof het Pokémons zijn.

Lips doet ook mee en geeft de uitzending 3 sterren: interessant uitgangspunt, maar de losse cases kwamen te ­willekeurig over.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden