'Albert Heijn, doe iets terug voor de lhbti-gemeenschap'

In de discussie over de commercie rond Amsterdam Pride blijven volgens Jan-Bert Vroege, raadslid voor D66 Amsterdam, de echte profiteurs buiten schot. Neem alleen al Albert Heijn.

Een dag na de Canal Parade wordt het Rembrandtplein schoon­gemaakt Beeld ANP

De Amsterdam Pride is weer in alle hevigheid losgebarsten. En dit gaat jaarlijks gepaard met veel discussie en geklaag. Niet over de positie van lhbti's, niet over de vraag of zichtbaarheid aanstootgevend is. En al helemaal niet over de vraag wat nu wel of niet zondig is.

Nee, discussies over de Pride in Amsterdam gaan ­bijna altijd over geld. Hoe Hollands kan het zijn?

En zo is er het jaarlijkse geklaag van (horeca)ondernemers over de eisen die de gemeente stelt aan veiligheid en de kosten die dat met zich meebrengt. Maar het luidst zijn de klachten vanuit de lhbti-gemeenschap over grote bedrijven die tienduizenden euro's betalen en daardoor de hele Amsterdam Pride mede mogelijk maken.

En dat voor een Pride die in tegenstelling tot in de meeste andere steden zijn oorsprong niet in de homobeweging of andere emancipatiebeweging heeft, maar ontstaan is vanuit de Gay Business Amsterdam.

Ondanks het gevoel van vroeger was alles beter was de Amsterdam Pride dus altijd al omgeven door commercie.

Bier, wijn, chips
Gek genoeg blijven in deze discussies de echte profiteurs van de Pride geheel buiten schot. Neem nu Albert Heijn, die via zijn to go's en andere winkels de honderdduizenden bezoekers voorziet van bier, wijn, chips en nog veel meer. Volle kassa's - en straten vol afval. Zonder maar 1 cent terug te geven aan de Pride of de lhbti-gemeenschap.

Denk ook aan de vele grote commerciële feesten die worden georganiseerd.

Paradiso en WesterUnie zijn het hele weekend afgeladen vol dankzij commerciële 'circuitparty's' waarvoor bezoekers minimaal 50 euro entree neertellen.

En al deze feesten trekken natuurlijk ook veel bezoekers van heinde en verre, dus gaan de hotelkamerprijzen lekker over de kop. Ruim 200 euro per nacht voor een gemiddeld driesterrenhotelkamer is dan heel gewoon.

Dat het ook anders kan, laat de Hema zien. Met de jaarlijkse T-shirtactie ondersteunen zij het COC financieel. Wel de lol en de aandacht, maar ook iets terugdoen. Het kan dus wél.

Daarom beste kruidenier, hotelier en feestorganisator: geld verdienen is prima, zelfs aan de Pride. Maar Pride staat ook voor emancipatie, en veel initiatieven staan of vallen met wat extra ­financiële middelen.

Laat dus de roze koopman hand in hand gaan met de dominee en doe iets onbaatzuchtigs terug voor de lhbti-gemeenschap.

Lees ook het interview met directeur van de Amsterdam Pride Lucien Spee.

Jan-Bert Voege, raadslid voor D66 Amsterdam en ­woordvoerder lhbti-emancipatie Beeld Rink Hof
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden