Han Lips

Al die reclame is aanleiding genoeg om darts te kijken

Doordeweeks schrijft columnist Han Lips hier over wat hem is opgevallen op televisie. Vandaag: de finale van het WK darts.

Michael van Gerwen in de finale van het WK darts Beeld RTL 7

Het is een hardnekkig kwaaltje van de Nederlandse series die op RTL5 worden uitgezonden: niet zelden gaat het over de belevenissen van de getapte jongens, zich handig manoeuvrerend door een leven vol geld, vrouwen, seks en drank.

Bluf! en All-in kitchen waren twee voorbeelden, Weemoedt, het kindje van schrijver - nee: acteur - Thijs Römer, sluit bijna naadloos aan. Roem in overvloed, maar het is goed zoeken naar een mooie conversatie.

Römer schreef het script, regisseerde de serie en speelde bovendien de hoofdrol van Job Weemoedt, een manager van BN'ers, die zelf ook niet vies is van de showbizz.

Op ondemandplatform Videoland is de hele serie al te bekijken, maar gisteren was op RTL5 voor het eerst te zien hoe Weemoedts status langzaam afbrokkelt nadat hij zijn grote liefde kwijtraakt (volgens Römer niet gebaseerd op zijn breuk met Katja Schuurman).

Het viel Lips niet mee.

Na een korte zoektocht werden de echte hotshots alsnog gevonden, op RTL7. Iets te dikke mannen die in iets te wijde shirts vol sponsoring pijltjes gooien. Af en toe onderbroken door een reclameblok waarin Michael van Gerwen, de trots des vaderlands, met een ovenschaal uit een keuken slentert. De keuken is van Keukenconcurrent.

Na Mighty Mike's wereldtitel - er keken ruim twee miljoen mensen - zal het er storm lopen.

De reclame-uitingen op zich zijn aanleiding genoeg voor Lips om darts te kijken. Vooral vanwege de grootse subtiliteit. Wat nou verstopte branded content via een influencer op Instagram?

Good old Raymond van Barneveld twitterde deze week: 'Hopelijk straks weer even trefzeker, net als de slimme HR-radiatorfolie van Tonzon.' Tonzon werd trending topic. Met zo'n doorwrocht marketingbeleid heb je geen getapte manager nodig.

Reageren? hanlips@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden