Buitenland Bewaar

Grote ophef over tamponreclame

Still uit de omstreden reclame van Libra.
Still uit de omstreden reclame van Libra. © UNKNOWN

In Australië en Nieuw-Zeeland is grote ophef ontstaan over een reclamespot voor tampons van Libra. Duizenden mensen hebben bij het bedrijf en op sociale media hun verontwaardiging uitgesproken: de tv-spot zou transseksuelen en travestieten discrimineren en stigmatiseren. De reclame suggereert, aldus de tegenstanders, dat transseksuelen geen echte vrouwen zijn omdat ze niet menstrueren.

Libra heeft geluisterd naar het massale protest en heeft de reclame met de slogan 'Libra gets girls' (Libra begrijpt meisjes) van de zenders gehaald. De stroom van verontwaardigingen van vrouwen én mannen is echter nog niet gestopt. Ook op de Facebook-pagina van het bedrijf blijven boze reacties binnenkomen, variërend van 'Walgelijk!' tot 'Seriously, what were you thinking?'

Damestoilet
In de reclame spelen een blonde vrouw en een travestiet (of transseksueel). Ze maken zichzelf op voor, zo te zien, de spiegel van een damestoilet in een club. Ze doen terwijl ze steeds naar elkaar kijken mascara op, dan lipgloss. Dan doen ze allebei hun bh's goed. Het lijkt op een wedstrijdje wie het meest vrouwelijk is. Daarna pakt de blonde vrouw een Libra-tampon uit haar tas en moet de andere vrouw opgeven: die heeft ze niet, want ze is nooit ongesteld.

Een vrouw reageerde op Facebook met: 'Ik weet niet wat erger is, de flagrante transgenderfobie, of de suggestie dat ongesteldheid de vrouwelijkheid van iemand bepaalt. Een andere vrouw was met name boos op de slogan (Libra begrijpt meisjes): 'Hoe zit het met al de vrouwen die de menopauze al hebben gehad, die begrijpt Libra dus niet?') Er zijn ook posts met de opmerking dat iedereen niet wel heel 'politiek correct'is geworden. Ook is er een oproep om een miljoen mensen te vinden die de reclame wél leuk vinden.

Excuses
Libra, een bedrijf dat ook andere producten voor intieme hygiëne maakt, heeft excuses aangeboden. 'Het was niet de bedoeling om wie dan ook te beledigen', aldus een woordvoerder. 'We hebben de reclame getest, en er werd goed op gereageerd.