Amsterdam Made

Wat is dit?

'Amsterdam Made ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van Het Parool zijn hier niet bij betrokken.

Proef het verleden!

Wat maakt iets dat al goed smaakt extra lekker? Precies: een goed verhaal. Curcumama, Rembrandtje en Gin 1689 nemen je met hun smaken en verhalen mee naar het verleden.

null Beeld

Amsterdam Made en Parool zetten kwalitatief hoogstaande merken in de spotlight. Mooie, lokaal geproduceerde producten die het Amsterdam Made keurmerk dragen en hun makers die creativiteit, duurzaamheid en vakmanschap hoog in het vaandel hebben. Amsterdam Made gelooft in een leefbare stad met een zichtbare maakindustrie waar bewoners, bedrijven en overheden inkopen bij lokale makers. Amsterdam Made laat zien wat de stad in huis heeft.

Curcumama Golden Milk

Een hartverwarmend gouden drankje gemaakt van kurkuma, heerlijke specerijen en warme (vegan) melk, dat is Golden Milk. In India wordt dit Ayurvedische recept al eeuwenlang gedronken. Moeders en grootmoeders maken het traditiegetrouw voor de gezondheid van het hele gezin. Nellen Edens voelde zich geïnspireerd om haar eigen Golden Milk te maken. Na een intensief verfijningsproces kwam daar een verrukkelijk nieuw recept uit. Zij noemde het Curcumama Golden Milk blend.

null Beeld

“Vroeger, in India, werden de specerijen met de vijzel gestampt. Daarna werd het aan hete melk toegevoegd. In deze snelle en moderne tijd staan wij ‘s ochtends vroeg niet met een vijzel aan het aanrecht maar toch willen we ons gezin zo gezond mogelijk grootbrengen. Curcumama Golden Milk blend is hierbij een heerlijke en makkelijk oplossing en geschikt voor het hele gezin.”

Rembrandtje

We hoeven echter niet voor alle bijzondere verhalen naar de andere kant van de wereld te reizen. Ook Nederland zelf heeft genoeg om trots op te zijn. Denk aan Rembrandt van Rijn; een van de belangrijkste kunstschilders aller tijden. Hij werkte in de 17e Eeuw vanuit een schildersgilde waar de leden als bewijs van lidmaatschap een penning kregen. De gildepenning van Rembrandt is bewaard gebleven en vormt de inspiratiebron voor de chocolademunten van Rembrandtje, die te verkrijgen zijn in drie smaken.

null Beeld

“De tijd waarin Rembrandt leefde komt niet alleen terug in het idee van de munt, ook hebben we de chocolademunten smaken gegeven die gerelateerd zijn uit die tijd”, vertelt Alexandra Hutter, oprichter van Rembrandtje. “Zo zijn aan een van de munten Oost-Indische specerijen toegevoegd, in de 17e eeuw een drijvende kracht in de wereldwijde handel.” Het mag duidelijk zijn; in de munten van Rembrandtje proef je het Amsterdam van de 17e eeuw.

Gin 1689

Voor het laatste bijzondere recept gaan we weer op reis en dit keer reizen we mee met Willem III van Oranje, die in 1689 Koning van Engeland is geworden tijdens de Glorious Revolution. Door hem werd de gin razend populair en begint de gin opmars die de wereld heeft veroverd.

Alexander Janssens – oprichter van Gin 1689 – en zijn compagnon wilden het originele, authentieke gin recept opsporen en terug op de markt brengen. Na een zoektocht van achttien maanden in The British Library hadden ze succes. Zo ontstond Gin 1689; de enige gin die daadwerkelijk het authentieke recept op de fles heeft staan. “You get what you see”, vertelt Alexander. “Het is ontzettend leuk om mensen de authentieke gin van toen te laten proeven, mensen mee terug te nemen naar de 17de eeuw.” Kortom: een authentieke gin, as modern as you can get it.

De journalisten van Het Parool zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden