Aangeboden door Otrium

Wat is dit?

'Otrium ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van Het Parool zijn hier niet bij betrokken.

Met dit nieuwe filter krijg je inzicht in de duurzaamheid van modemerken bij Otrium

De online fashion outlet Otrium, kondigt een samenwerking aan met Good On You. Dit is ‘s werelds meest toonaangevende platform voor duurzaamheid beoordelingen van modemerken. Zo krijg je inzicht in welke merken zich extra inzetten voor duurzaamheid.

Otrium
null Beeld

De samenwerking geeft de drie miljoen leden van Otrium over de hele wereld meer informatie over de merken die extra stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. Veel mode blijft onverkocht, Otrium wil hier verandering in brengen door designer merken te voorzien van technologie en de manier te veranderen waarop kleding wordt gemaakt en verkocht wordt.

Het principe is heel simpel: De online fashion outlet biedt onverkochte voorraden aan van merken zoals Adidas, Asics en Karl Lagerfeld. Op deze manier kunnen modemerken een nieuwe eigenaar vinden voor collecties uit eerdere seizoenen. Zodat geen enkel kledingstuk ongedragen blijft.

Aandacht voor slimmere mode-industrie

De samenwerking met Good On You is een stap naar een slimmere mode-industrie. Het systeem beoordeelt het beleid en de werkwijze van modemerken op het gebied van mens, planeet en dierenwelzijn. De categorie mens heeft betrekking op de impact in de toeleveringsketen van de modemerken, zoals het betalen van een leefbaar loon. Het onderdeel planeet heeft betrekking op het gebruik van hulpbronnen zoals energie en water. Voor de categorie dierenwelzijn wordt er gekeken naar het gebruik van dierlijke materialen zoals bont. De beoordelingen zijn gebaseerd op informatie die openbaar beschikbaar is, waaronder industrie normen, certificeringen en gevalideerde rapportages van de merken.

Gebruik maken van het filter

De samenwerking kwam tot stand nadat er nieuwe merken op Otrium werden aangekondigd met een positieve Good On You beoordeling, waaronder Adidas by Stella McCartney, Filippa K, Closed. Die zich aansloten bij merken waarmee de online fashion outlet al langer samenwerkt zoals Fabienne Chapot, King Louie en Alchemist. Wil je weten hoe je gebruik kunt maken van het ‘Conscious’ filter? Bekijk dan de video hieronder

Stappen voor de toekomst

Naast de samenwerking met Good On You zet de online fashion outlet ook andere stappen naar een slimmere mode-industrie. Zo kondigde Otrium afgelopen september aan, officieel bontvrij te zijn. Daarnaast zijn de verpakkingen zoals de verzenddozen gemaakt van gerecycled materiaal en er wordt gewerkt aan een vernieuwd ontwerp om verpakkingsmateriaal te verminderen. Daarnaast worden retouren ‘refurbished’, een proces waarbij items met een lichte imperfectie, met de hand worden hersteld en weer terug het platform op kunnen om een nieuwe eigenaar te vinden.

Open gesprek over duurzaamheid

Otrium ziet een toekomst waarin alle kleding wordt gedragen en wil dit bereiken door onverkochte voorraad te voorkomen en de manier waarop kleding wordt gemaakt en verkocht te veranderen. De online fashion outlet wil zo transparant mogelijk zijn over de stappen die het maakt en publiceert begin 2022 een sustainability rapport.

In de tussentijd worden de stappen die worden gezet gedeeld via het platform, de app en blog posts van Otrium. Benieuwd naar het uitgebreide aanbod van meer dan 300 merken met tot 75 procent korting? Ontdek hier de Conscious merken van Otrium.

null Beeld

De journalisten van Het Parool zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden