Amsterdam Made

Wat is dit?

'Amsterdam Made ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van Het Parool zijn hier niet bij betrokken.

Het zomerdrankje van 2021: limoncello

Deze zomer kleurt Amsterdam geel! Volgens trendwatchers is limoncello namelijk hét zomerdrankje van 2021. Dit blijkt ook uit de groeicijfers van het Amsterdamse limoncello-merk Fiorito, dat tien jaar geleden het levenslicht zag.

null Beeld

Het leven vieren

‘Tijdens de corona-maanden is de verkoop van Fiorito enorm toegenomen,’ vertelt eigenaar Franco Fiorito, die het succesvolle familiebedrijf samen met zijn broer Benno is gestart. ‘Mensen gingen het leven massaal thuis vieren met een feestelijk glaasje Fiorito. Het is natuurlijk ook het ultieme drankje om te delen met vrienden en familie. Zo kwamen veel mensen in aanraking met limoncello. Nu zien we dat ook steeds meer restaurants en bars in Amsterdam onze limoncello op de kaart zetten, omdat de vraag toeneemt. We verwachten dan ook dat we deze zomer alle records gaan breken. Dat geeft het jaar waarin we ons tienjarig bestaan vieren nog meer kleur.’

null Beeld

Op en top Amsterdams

‘Fiorito is een op en top Amsterdams merk. Eigenlijk is het startpunt van ons familiebedrijf ons favoriete Italiaanse restaurant Toscanini. Hier lieten we limoncello proeven die we zelf hadden gemaakt op basis van een oud recept van onze Siciliaanse familie. Zij waren onder de indruk en vroegen ons voortaan hun huis-limoncello te leveren,’ vertelt Franco. Opeens volstond de keukentafel niet meer als productiecentrum, maar moesten we uitwijken naar een destilleerder.’

Beste limoncello van de wereld

‘We waren één van de eerste craft spirits in Nederland, iets wat afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen. Dat ambachtelijke houden we uiteraard vast, nu we zo hard groeien. We schillen nog steeds met de hand, waardoor aanzienlijk minder suiker nodig is. Daarom is de smaak van Fiorito veel verfijnder en frisser dan fabrieks-limoncello’s en hebben wij als enige Nederlandse limoncello het keurmerk Limoncello Superiore gekregen.’ Afgelopen jaren sleepte Fiorito al verschillende internationale awards in de wacht, en werd de limoncello zelfs uitgeroepen als de beste van de wereld.

null Beeld

Vloeken in de kerk

‘Fiorito heeft ervoor gezorgd dat limoncello een grote trend werd. Eerst in Nederland en afgelopen jaren ontdekt ook het buitenland limoncello. De combinatie van hoge kwaliteit en Dutch design slaat in veel landen aan. Het wordt steeds vaker gedronken als mixdrankje, met tonic, bruisend water of prosecco. Waar het vroeger alleen na het eten werd geschonken, wordt het nu ook vaker als aperitief gebruikt. Zelfs in Italië, waar dit eerst gezien werd als vloeken in de kerk. Mensen reageren hier trouwens wel verbaasd als ze horen dat deze award-winning limoncello niet uit Italië komt, maar gewoon uit Amsterdam. We zijn supertrots dat we het keurmerk Amsterdam Made mogen voeren.’

null Beeld

Amsterdam Made

Amsterdam Made en Parool zetten komende weken een aantal kwalitatief hoogstaande merken in de spotlight. Mooie merken van Amsterdamse makelij, die creativiteit, duurzaamheid en vakmanschap hoog in het vaandel hebben. Amsterdam Made is een platform dat gelooft in een leefbare stad met een zichtbare maakindustrie, waar bewoners, bedrijven en overheden inkopen bij lokale makers en leveranciers. Amsterdam Made geeft deze local heroes een gezicht.

null Beeld

De journalisten van Het Parool zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden