Binnenland Bewaar

Voor het eerst meer doden op de fiets dan in de auto

Van alle fietsers die in het verkeer omkwamen, zat een kwart op een e-bike.
Van alle fietsers die in het verkeer omkwamen, zat een kwart op een e-bike. © ANP

In 2017 zijn voor het eerst meer fietsers omgekomen in het verkeer dan inzittenden van een auto. Ruim een kwart van de fietsslachtoffers verongelukte op een e-bike.

Afgelopen jaar kwamen 613 mensen om in het verkeer, 16 slachtoffers minder dan in 2016. Onder hen waren 206 fietsers en 201 inzittenden van een personenauto, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek

Twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. In alle leeftijdsgroepen overleden afgelopen jaren meer mannen dan vrouwen door een ongeval, vooral met de elektrische (race)fiets ging het opvallend vaak mis.

Vergrijzing
Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond: "Dat de fietsers de auto's voorbij zijn, zat er al een tijdje aan te komen. De vergrijzing speelt daarbij een rol. Door de e-bike kunnen ouderen grotere afstanden afleggen, maar ze zien bijvoorbeeld minder goed en hebben sneller problemen met hun balans. Veel senioren worden gewoon wat strammer."

Onder automobilisten is juist het aantal jongvolwassen slachtoffers (25 tot 35 jaar) toegenomen.

In Noord-Brabant vielen vorig jaar de meeste dodelijke verkeersslachtoffers (98). Flevoland, Drenthe en Zeeland telden de minste doden. 

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen zei dinsdag nog in het AD dat ze de eerdere doelstelling van 500 doden in het verkeer niet meer wil hanteren. "De ambitie moet gewoon nul zijn, ook al weet je dat je dit nooit kunt halen. Dus voortaan geldt 'zero tolerance'. Die omslag gaan we nu met z'n allen maken."

Handelen
Een belangrijke verkeersadviseur van de minister, Peter van der Knaap, stelt dat gemeenten en provincies wellicht via controles en toezicht moeten worden aangespoord om te investeren in verkeersveiligheid. 

Van der Knaap, directeur bij verkeersonderzoeksbureau SWOV: "Lokale bestuurders moeten kiezen welke functie een weg heeft en daar consequent naar handelen. Ga niet akkoord met een 50-kilometerstraat dwars door een winkelgebied!"

De functie is volgens de verkeersadviseur bepalend voor de inrichting van de weg. "Hoe die er concreet uit gaat zien, daar kun je duidelijke afspraken over maken."

-> Snelle e-bikes van het fietspad