SCHIPHOL - Vakantiegangers, zakenreizigers en bedrijven eisen steeds vaker een schadevergoeding als hun vlucht vertraagd is of geannuleerd wordt. Tot nog toe vroegen dit jaar dertigduizend reizigers een vergoeding aan wegens een te late vlucht.Dit meldt EU Claim, dat de klachten afhandelt in ruil voor zeventien procent van de vergoeding. Eén op de acht zaken resulteert in een schadevergoeding. Het gemiddelde bedrag is 445 euro per persoon.

Veel reizigers weten niet dat zij al sinds 2004 maximaal zeshonderd euro vergoeding krijgen als hun vliegtuig te laat vertrekt. Duurt het oponthoud meer dan vijf uur, dan wordt desgewenst ook het ticket terugbetaald. Los van de vergoeding moet de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat de passagier zo snel mogelijk met een andere vlucht mee kan en ondertussen maaltijden en overnachtingen krijgt.

EU Claim is sinds februari actief met een balie op Schiphol en via een website. ''Het is allemaal heel erg snel gegaan, vooral dankzij mond-tot-mondreclame,'' zegt een woordvoerder van het bedrijf. ''In het begin ging het vooral om particulieren, maar de laatste tijd werken ook zakenreisorganisaties, verzekeringsbedrijven en reisondernemingen met ons samen.''

Initiatiefnemer Hendrik Noorderhaven denkt jaarlijks enkele miljoenen euro's voor passagiers te kunnen binnenhalen.

Volgens Noorderhaven laten passagiers veertig miljoen euro per jaar aan schadevergoedingen liggen, doordat de luchtvaartmaatschappijen nergens op Schiphol de verplichte folders neerleggen.