AMSTERDAM - De privatisering van luchthaven Schiphol gaat niet door en de geluidsoverlast wordt teruggedrongen. Dit staat in de eindversie van het regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie.De Amsterdamse PvdA-wethouder Lodewijk Asscher toont zich verheugd. ''De luchthaven Schiphol is voor de Nederlandse economie te belangrijk om zomaar aan de markt weg te geven.''

Schiphol is volgens hem van belang voor de werkgelegenheid in de regio en als trekker van internationale bedrijven. Asscher: ''Verkoop had Amsterdam op korte termijn geld opgeleverd. Maar uiteindelijk lag economisch verlies in verschiet.''

De gemeente Amsterdam heeft met succes de plannen van het vorige kabinet jaren kunnen blokkeren. Dat wilde een deel van de aandelen Schiphol naar de beurs brengen. Om dat te verhinderen heeft wethouder Asscher, als belangrijke aandeelhouder, namens Amsterdam zijn vetorecht gebruikt.

Er liep nog een procedure van VVD-minister Gerrit Zalm van Financiën om de verkoop toch te kunnen doorzetten, maar het nieuwe kabinet heeft besloten die procedure te staken. Daarmee is de vertragingstaktiek van Asscher, tot de komst van het nieuwe kabinet, succesvol gebleken.

De directie van Schiphol is teleurgesteld. Topman Gerlach Cerfontaine vreest geen toegang tot de kapitaalmarkt te kunnen krijgen. Ook de strengere milieuregels betekenen voor Schiphol een gevoelige tegenvaller.

Het nieuwe kabinet wil dorpen en steden op grotere afstand van de luchthaven, zoals Castricum en Leiden, beter beschermen tegen geluidsoverlast. Begin vorig jaar werd dit al geadviseerd door de commissie-Eversdijk.

Ook op grotere afstand van Schiphol moeten meetpunten komen, waardoor strenger kan worden gecontroleerd of Schiphol de geluidsgrenzen overschrijdt.

Schiphol mag van de nieuwe coalitie alleen binnen de bestaande milieugrenzen verder groeien. Dat kan betekenen dat de luchthaven minder nachtvluchten mag laten uitvoeren.