Binnenland Bewaar

TUI gaat naar Suriname vliegen

Aankomst op 'Zanderij' bij Paramaribo. Maandagavond landt de Dreamliner van TUI fly er voor het eerst
Aankomst op 'Zanderij' bij Paramaribo. Maandagavond landt de Dreamliner van TUI fly er voor het eerst © Anjali Ramnandanlall

Na jaren alleenheerschappij krijgen KLM en SLM concurrentie op de luchtlijn naar Paramaribo. Vanaf maandag gaat TUI fly op de lucratieve route vliegen.

Een heuse demonstratie, rechtszaak na rechtszaak, onderzoeken van kartelwaakhond ACM. Twintig jaar strijd, en nog altijd zijn volgens de Surinaamse diaspora de prijzen voor vluchten tussen Nederland en Suriname veel te hoog, wat rechters en kartelagenten ook tegenwerpen.

Dat komt volgens de gemeenschap doordat er, na gekonkelfoes met de overheid in beide landen, maar twee spelers zijn: KLM en SLM. En die maken ook nog eens gemene zaak, wat rechters daarover dan ook weer zeggen.

Dus ziet Mahin Jankie nog geen aanleiding de strijd om eerlijker vliegprijzen te staken als om twee uur maandag vlucht OR 301 van uitdager TUI fly richting Paramaribo vertrekt. "We moeten eerst zien," zegt de voorzitter van de Vereniging van Reizigers, Vereniging Oudere Surinamers en Vereniging Surinaamse Nederlanders.

Suriname is toch een beetje Nederland, met vriendelijke mensen, vriendelijke cultuur en fantastische natuur

Arjan Kers

"Dat er een partij bijkomt, is een verbetering. Dat betekent in ieder geval meer mogelijkheden." Maar de gedroomde lagere prijzen die concurrentie met zich zou moeten meebrengen, ziet hij ondanks het introductietarief van 499 euro waarmee TUI schermt niet terug. "In de zomer vragen ook zij 1200, 1300 euro. Dat is voor familiebezoek niet te doen."

Pas bij ticketprijzen tussen de 500 en 650 euro is Jankie tevreden. "Dat zijn ook prijzen die voor vergelijkbare vluchten naar Miami of Brazilië gelden." Buiten het hoogseizoen, dat wel.

Wegdumpen
Topman Arjan Kers van vakantiegigant TUI Nederland biedt de Surinaamse gemeenschap qua vliegprijzen weinig hoop. "Met de Boeing 787 zetten we wekelijks een heel mooi toestel in, dat zich onderscheidt van de vliegtuigen die KLM en SLM gebruiken. We voegen meer variatie en meer service toe. Dat gaan we dan niet met lage prijzen wegdumpen."

TUI steekt bovendien de nek uit door met ­directe vluchten massatoerisme in Suriname te ontginnen. Anderen hebben het geprobeerd en gefaald; Martinair, Air Holland, Holland Exel en Arkefly. Maar als ze al vluchten van de grond kregen, kregen ze die niet rendabel.

"Suriname stond altijd al op ons verlanglijstje" zegt Kers. "Het is toch een beetje Nederland, met vriendelijke mensen, vriendelijke cultuur en fantastische natuur. Wij kunnen er als marktleider in de reisbranche kracht achter zetten, online en met onze reiswinkels."

Vanaf november hebben SLM en KLM het weer voor het zeggen, tot volgende zomer

"Onze komst gaat grote gevolgen hebben voor het Surinaamse toerisme. We investeren in ­organisatie en opleiding van toeristisch personeel, we spreken met exploitanten over nieuwe hotels. Zo hebben we het op Curaçao ook gedaan. Daar zitten we nu met 100 medewerkers."

Heimweereiziger
Vooralsnog vult TUI fly 30 procent van de boekingen via een toeristische pakketreis. De rest van de circa 300 tickets per vlucht is beschikbaar voor heimweereizigers. Die zouden er baat bij hebben, zegt Jankie, als de verbinding ook na oktober wordt voortgezet. "December is met juli en augustus de belangrijkste tijd voor een familiebezoek."

Maar TUI houdt het voorlopig bij het hoogseizoen. "Suriname is nu eenmaal een bestemming die toeristisch gezien in de zomer piekt." Vanaf november hebben SLM en KLM het weer voor het zeggen, tot volgende zomer.

Jankie strijdt daarom door. Dat de reisgigant sinds kort met 'monopolist' SLM samenwerkt op twee van diens vijf wekelijkse vluchten stemt Jankie gezien alle historische aantijgingen over kongsi's door de staatsmaatschappij somber.

Hij wil een 'open luchtruim' tussen de Europese Unie en diens beoogde Caribische tegenhanger Caricom, zodat iedereen kan vliegen. "Het blijft verbazingwekkend dat ons ministerie van I&M hoog opgeeft van concurrentie in de luchtvaart. Behalve als het om Suriname gaat."