Binnenland Bewaar

Trouwen doe je tegenwoordig in festivalstijl

De bruiloft van Marije en Ivo, op 17 november beschreven in de PS-rubriek Lang&Gelukkig. Thema: Cirque excentrique d'amour.
De bruiloft van Marije en Ivo, op 17 november beschreven in de PS-rubriek Lang&Gelukkig. Thema: Cirque excentrique d'amour. © Daphne van Groeningen

Trouwen is aan trends onderhevig. Er zijn heel wat zaken die niet op de perfecte bruiloft mogen ontbreken. Van een mobiele frietkraam tot persoonlijk beschilderde slaapkamerdeur als cadeau, een beetje bruiloft is tegenwoordig een festival.

Geen bruiloft zonder - eten

♥ Een cateraar die gezond eten serveert - bij voorkeur lokale producten.
♥ Een mobiele friet-, poffertjes- of popcornkraam, die komt voorrijden na afloop van het feest.
Geen bruiloft zonder - activiteiten

♥ Een gezamenlijke activiteit met de gasten.
♥ Een dans of een uurtje playbacken - marryoke.
♥ Polaroidcamera's waarmee de gasten foto's kunnen maken van elkaar.
♥ Waarop ze dan staan met gefiguurzaagde attributen: een houten snor op een stokje, een gekke bril of tekstballon.
Geen bruiloft zonder - aankleding en cadeaus

♥ Een door de gasten beschilderd of beschreven object van het bruidspaar - een surfboard bijvoorbeeld, of de slaapkamerdeur.
♥ Een familielid of vriend(in) die de babs-status heeft aangevraagd om de ceremonie te kunnen voltrekken.
♥ Een loveshoot voorafgaand aan de officiële fotoshoot op de dag zelf. Kan het bruidspaar alvast oefenen op die spontane lach.
♥ Ook handig één van de foto's uitkiezen voor op de save-the-date-kaart.
♥ Veel bloemen en decoraties van natuurlijke materialen.
♥ Een videograaf voor de 'bruiloftsfilm'.
♥ Een gezamenlijke Whatsappgroep, waarin kan worden gekletst over de bruiloft en waar foto's kunnen worden uitgewisseld.

Flashmobs zijn uit, poffertjeskramen in. Grote bloemstukken trouwens ook, hangend aan het plafond, de muren. Maar wie nu nog met een ABC-tje aankomt, mag officieel worden weggehoond door het bruidspaar en de rest van de gasten. De bruiloft moet wel leuk blijven.

Het afgelopen jaar sprak ik 63 stellen over hun trouwdag voor de rubriek 'Lang & Gelukkig'. Ze vertelden over ingestorte taarten, eindeloos handjes schudden, het door hun gasten verzorgde amateurtoneel. En over die doorgaans tien dagen durende huwelijksreis die ze 'gewoon echt nódig hadden'. Het vergt de nodige inspanning, zo'n trouwdag. En niet alleen voor het bruidspaar. Een handleiding komt daarbij van pas: zo doe je dat tegenwoordig, trouwen.

Tip vooraf: begin met sparen. In Nederland wordt gemiddeld 17.000 tot 18.000 euro neergelegd voor een complete bruiloft. Deze wordt zonder hulp van buitenaf georganiseerd, meestal een jaar voorafgaand aan de trouwdatum. Wie een weddingplanner inschakelt, is in totaal tussen de 20.000 en 30.000 euro kwijt. Maar die regelt dan wel de foodtrucks, het gecustomizede surfboard en dat uurtje marryoke met de gasten.

Karaoke
Allereerst die marryoke: dat is bruiloftskaraoke. Op een béétje trouwdag wordt minstens een uur ingeruimd voor wat sociale interactie met de gasten. En ja, die moeten nog wel even gepord worden mee te doen. Met een dansje of in dit geval een lied. Een uurtje playbacken op een door het bruidspaar uitgekozen nummer - met z'n allen op camera. Leuk voor later.

Om diezelfde reden loopt er ook een videograaf rond. Koppels willen bewegend beeld. Het filmmateriaal wordt tot slot versneden tot een professioneel ogende, gelikte filmtrainer of videoclip van een minuut of vijf. Romantisch nummer eronder of juist een snelle beat: dat is aan de hoofdrolspelers.

Niet dat de fotograaf overbodig is geworden. Die wordt weken of soms maanden voor de bruiloft ingehuurd voor een loveshoot. Op deze prefotoshoot wordt er geoefend. Verliefd kijken, spontaan glimlachen - dat werk. Het resultaat wordt gebruikt voor de save-the-date-kaarten. Veelal met speciaal ontworpen logo, gebaseerd op de voorletters van de bruid en bruidegom.

En die worden steeds mondiger, zegt weddingplanner Angelique Aalders (31). 'Bruidsparen hebben een duidelijk beeld van hoe de bruiloft eruit moet zien.'

Zelf bouwen
En dat is in veel gevallen: als een festival. Natuurlijk, de statige kastelen en landgoederen worden heus nog wel geboekt als trouwlocatie. Maar zelf opgebouwde festivalterreinen of locaties met festivalsfeer doen het ook goed. Denk aan de Tolhuistuin in Amsterdam-Noord, een grote tuin van het bruidspaar of hun ouders, een oude boerderij. Leren de gasten elkaar ook meteen veel beter kennen, zo rond het kampvuur.

Of in de Whatsappgroep natuurlijk, die voor de bruiloft wordt aangemaakt - ter bevordering van de voorpret en ook handig voor het uitwisselen van foto's achteraf.

Of bij de mobiele frietkraam, die na afloop van het feest komt voorrijden. Overdag moet er namelijk vooral gezónd worden gegeten. 'Lokale producten, goed eten. Dat vinden de meesten belangrijk; geen rommel,' zegt Aalders. Maar je moet niet overdrijven. Wie net de longen uit zijn lijf heeft gemarryoket en er met een beetje pech ook nog een ingestudeerd dansje op heeft zitten, wil 's nachts rond een uur of één gewoon een patatje met. Van de foodtruck. Waar je ook poffertjes kunt halen. Of popcorn. Of alle drie.

Persoonlijk
Volgens Aalders blijven 'stellen van nu dicht bij zichzelf'. Dat betekent: de ceremonie wordt voltrokken door de buurvrouw of oom van de bruid, het bruidspaar spreekt steeds vaker zelfgeschreven geloftes uit, naar Amerikaans voorbeeld, en de gasten mogen na afloop een persoonlijk object van het bruidspaar beschilderen. Lekker persoonlijk. De slaapkamerdeur bijvoorbeeld, hun surfboard of eettafel. 'Zie het als alternatief voor het gastenboek. Dat verdwijnt na afloop meestal in een kast. Daar heb je toch niks aan?'

Geldt ook voor de goedbedoelde sketches en eerdergenoemde ABC-tjes. Die. Mogen. Niet. Meer. En dat laten veel stellen duidelijk weten. Op de trouwkaart bijvoorbeeld. Of aan de ceremoniemeester - die de opdracht heeft elk toneelstuk op vriendelijke wijze te doen sneuvelen. Net als de eens zo populaire flashmobs: érg 2013. Aalders: 'Het is nu eenmaal vaak niet echt goed. Maar bovenal: het neemt te veel tijd in beslag.'

En het programma ís al zo strak. Dus lieve gasten, denk aan het draaiboek. Niet te lang blijven hangen bij die wijn- of whiskyproeverij. En houd de speeches kort, de schilderbijdrage bescheiden.

Openingsdans
Wees één en al aandacht tijdens de openingsdans. Die ontbreekt, hoe ouderwets ook, vrijwel nooit. En nee, daarvoor worden geen dweperige melodieën, melancholische klanken opgezet, maar 'Happy' van Pharrell, of 'Get lucky' van Daft Punk. Komisch bedoelde danspasjes, nonchalant lijkend, maar nauwkeurig voorbereid met een choreograaf.

En dan, tijdens het feest, mag iedereen weer. Het activiteitenrooster is opgeschort, het draaiboek verbrand. Nu hoeft er alleen nog maar te worden gedanst. En gedronken. Vermoedelijk vooral door het bruidspaar zelf, dat de planning nu mag vergeten. Ze hebben tenslotte de video nog. En de wazige polaroids, genomen door de gasten. Waarop die elk een stokje omhoog houden met zelf gefabriceerde snor, tekstballon of strik. Was nog best een klusje voor het bruidspaar, dat de avond ervoor nog stond te figuurzagen.

Maar ja, álles voor die speciale dag die je maar één keer meemaakt, natuurlijk. Waarschijnlijk.