DEN HAAG - De privatisering van Schiphol is tóch niet van de baan. Het nieuwe regeerakkoord biedt ruimte voor een zogenoemde onderhandse verkoop van de aandelen in de luchthaven.Daarmee dreigt het conflict tussen Amsterdam en de regering, dat met de aftocht van de VVD naar de oppositie leek te zijn opgelost, op te laaien. Onderscheid is wel dat in de nieuwe coalitie verschil van mening bestaat.

Gisterochtend meldden ingewijden dat het regeerakkoord een streep zet door de privatisering. Nu de complete tekst beschikbaar is, blijkt alleen de beursgang te zijn geschrapt.

Het CDA gaat ervan uit dat Schiphol en Amsterdam uiterlijk eind 2007 een overeenkomst sluiten over onderhandse verkoop van de aandelen van de stad. ''Anders gaan wij in Den Haag over dingen nadenken,'' zegt CDA-Kamerlid Maarten Haverkamp, waarmee hij vermoedelijk zinspeelt op de mogelijkheid dat de Amsterdamse blokkade van privatisering wordt voorgedragen voor vernietiging door de Kroon - precies zoals VVD-minister Gerrit Zalm eerder heeft geprobeerd.

De PvdA erkent dat onderhandse verkoop 'in theorie' mogelijk is. ''Maar het ligt niet erg voor de hand,'' zegt Kamerlid Diederik Samsom, ''want Amsterdam is tegen. Uitgangspunt is dat we er met Amsterdam uitkomen.''

Bij onderhandse verkoop kunnen de nieuwe aandeelhouders geselecteerd worden. Het gaat dan om een klein groepje grote beleggers, zoals pensioenfondsen, die naar verwachting meer oog hebben voor langetermijnbelangen dan aandeelhouders bij een beursgang.

Amsterdam is opgelucht dat de beursgang niet doorgaat, maar houdt bezwaar tegen onderhandse verkoop. ''Ons uitgangspunt is dat Schiphol in overheidshanden blijft,'' aldus wethouder van Financiën Lodewijk Asscher. Amsterdam bezit bijna een kwart van de aandelen en heeft het vetorecht op vervreemding.

Asscher en Samsom zoeken naar andere mogelijkheden om de overheid te laten profiteren van Schiphol en de luchthaven meer financiële armslag te geven. Samsom: ''Schiphol zou extra geld kunnen lenen om een superdividend uit te keren aan de aandeelhouders. Je kunt ook denken aan verkoop van de vastgoedpoot van Schiphol.''