n Hilversum regent het speculaties over het naderende einde van Tien. Staat een samenwerking met RTL of SBS op stapel, of heeft eigenaar John de Mol nog een ander plan om de zender te redden?Een jaar na de start in augustus 2005 zou de tv-zender Tien, begonnen als Talpa, volgens de verwachting van de mediamagnaat John de Mol tien procent marktaandeel halen. Dat is nooit gelukt, het marktaandeel zweeft nu rond de zes procent.

Kijkers en adverteerders kunnen maar geen heldere lijn ontdekken in de programmering van Tien. Programma's die met veel bombarie werden geïntroduceerd, sneuvelden roemloos; daartegenover staan kijkcijfertoppers als eredivisievoetbal, Gordon en Joling, Gooische Vrouwen en Postcodeloterij Deal or no deal. De zender werd verguisd om De Gouden Kooi, maar inmiddels is de veelbesproken Big Brother-variant uitgegroeid tot één van de succesnummers van Tien.

Nijpend probleem blijft het imago van het tv-station. Tien zou een brede familiezender moeten worden, naar het voorbeeld van RTL 4. Maar met programma's als Komt een man bij de dokter (met het gereanimeerde platvloerse konijn Ab Normaal), Anatomie voor beginners en de ternauwernood afgewende Masturbatie Marathon lijkt de zender steeds verder van die koers af te wijken.

''We kunnen nu verder door meer zenders op te zetten of door aansluiting te zoeken bij bestaande bedrijven,'' zegt een Tien-woordvoerder. Bij Tien houden ze bovendien stug vol dat de resultaten altijd veel somberder worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. Tien trekt ook meer kijkers dan bijvoorbeeld RTL 7, Net 5 en Veronica. Maar in een tv-landschap dat wordt gedomineerd door grote mediabedrijven als RTL en SBS is het bijna ondoenlijk om als eenling het hoofd boven water te houden.

Met de 'comeback' van de Publieke Omroep erbij staat Tien voor een onhaalbare opgave. Volgens schattingen bedraagt het verlies circa tachtig miljoen per jaar. Zo'n geldverslindend tv-avontuur zal zelfs De Mol op zeker moment te gek zijn. Maar de mediaondernemer zal er alles aan doen om een nieuwe nederlaag na het debacle met Sport 7 - ruim tien jaar geleden - te voorkomen.

Aantrekkelijk voetbalpakket

Een samenwerking met RTL zou in elk geval een elegante uitweg zijn. Het programmaboeket van Tien - voornamelijk sport, drama en reality - zou op de drie RTL-zenders (RTL 4, 5 en 7) veel beter tot zijn recht komen. Bovendien zal RTL zeker een tv-ster van het kaliber Linda de Mol willen inlijven.

John de Mol brengt ook een voor RTL aantrekkelijk voetbalpakket mee. Tien zou kunnen worden omgedoopt tot bijvoorbeeld RTL 10 of RTL 8. Ook denkbaar is dat Tien wordt omgebouwd tot een nieuwe sportzender met een mix van RTL- en Tien-programma's. Voorwaarde is wel dat de Eredivisie CV, dat de voetbalrechten uitbaat, instemt met het voorstel om het voetbal op een andere station uit te zenden. Daarnaast heeft De Mol plannen om het door hem en Joop van den Ende opgerichte productiebedrijf Endemol terug te kopen. In een samenwerkingscontract met RTL kan dan meteen de afname van Endemol-programma's worden geregeld.

RTL is overigens niet de enige partij die aast op Tien. SBS zou ook weer in beeld zijn, hoewel eerdere onderhandelingen vorig jaar op niets uitliepen. Daarnaast praat De Mol nog met kabel- en telecombedrijven als UPC en KPN over samenwerking.

Volgens De Mols voormalig compagnon Joop van den Ende is de oplossing veel simpeler: ''John weigert in de marketing van zijn product zichzelf mee te nemen,'' zei de entertainmentmagnaat onlangs. ''Ik denk dat dat de belangrijkste reden is dat het niet wil lukken met Tien. Want de kijkers denken dat zijn hart er niet in zit. Terwijl dat er voor tweehonderd procent juist wel in zit.''