AMSTERDAM - Slechts 21 procent van de Nederlandse werknemers wil doorwerken tot het 65ste levensjaar. Ongeveer veertig procent zegt hiertoe wel in staat te zijn, maar er geen zin in te hebben.Of iemand wil doorwerken, wordt sterk bepaald door de situatie thuis, de gezondheid en de werkdruk, concluderen de onderzoekers in hun Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2005 onder 23.000 werknemers. De enquête werd uitgevoerd door TNO en CBS.

Werknemers zonder partner willen vaker (25 procent) doorwerken dan degenen die wel een partner hebben (negentien procent).

Gezondheid, werkdruk en arbeidsvoorwaarden spelen ook een rol. Van de mensen met een goede gezondheid wil 27 procent langer doorwerken, tegen slechts achttien procent van de werknemers met een matige of slechte gezondheid.

Als de werkdruk erg hoog is, wil eveneens maar achttien procent tot zijn 65e blijven werken. Valt de druk mee, dan is dat 24 procent.

Veel werknemers, en vooral de jongeren onder hen, weten nog niet zo goed tot welke leeftijd zij aan het werk willen blijven. Naarmate mensen ouder worden, neemt de wil om door te werken af.

Opmerkelijk is wel dat werkende 60-plussers wel willen doorgaan tot hun 65e.

Wie alleenstaand is wil vaker doorwerken dan mensen met een relatie.

Ook docenten, vooral in het hoger onderwijs, geneeskundigen, boeren en tuinders, vakspecialisten en leidinggevenden willen beslist langer doorwerken.



Beloning speelt rol

De beloning speelt zeker ook een rol in het wel of niet door willen werken. Van de werknemers die tevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden wil 31 procent doorwerken. Van de ontevreden werknemers zegt slechts negentien procent daar oren naar te hebben.

Volgens het TNO bieden de resultaten van het onderzoek bedrijven aanknopingspunten om medewerkers te motiveren langer door te werken. Dat kan bijvoorbeeld door gezonde arbeidsomstandigheden aan te bieden. Daarnaast zullen bedrijven die moeite hebben werknemers vast te houden, ook naar mogelijkheden moeten zoeken om zwaar, afmattend of saai werk te voorkomen.