Binnenland Bewaar

Schone auto is in trek

Toyota zag de verkopen van de Prius verdrievoudigen.
Toyota zag de verkopen van de Prius verdrievoudigen. © UNKNOWN

AMSTERDAM - Automerken als Bentley of Ferrari trekken zich niets aan van een economische crisis; merken die net een segmentje lager zitten, zoals Porsche, weer wel.

De wat minder kapitaalkrachtige autokoper kiest onder druk van de tanende economie ineens wel voor een schone, zuinige en dus voordelige auto. Dat valt op te maken uit de verkoopcijfers naar automerk en type van RAI Vereniging en Bovag tot en met oktober.

Wat sowieso bijzonder te noemen is, is dat de autoverkopen in andere Europese landen volledig op hun gat liggen en in Nederland niet.

''Dat komt door de belastingvoordelen op schone auto's,'' zegt een woordvoerder van de RAI. ''Idealiter zouden mensen die auto's kopen om het milieu te sparen, maar zeer waarschijnlijk speelt de portemonnee een grotere rol.'' Dat zal alleen maar 'erger' worden als het slechter gaat met de economie.

En daar schuilen ook weer gevaren in. Mogelijk gaan we Frankrijk achterna. ''Daar hebben ze eenzelfde soort regeling, maar die is te duur geworden,'' stelt de RAI. Ook in Nederland zullen de opbrengsten voor de staat afnemen naarmate mensen steeds meer voor de 'bpmbonussen' gaan.

In de verkoopcijfers is heel duidelijk te zien dat het gedaan is met de SUV's, de echte slurpers. ''En zonder roetfilter zijn ze eigenlijk onverkoopbaar geworden.'' Porsche zag de verkopen van de grote Cayenne met 32 procent dalen. Van de Ssangyong, die geen roetfilter had, is er in oktober zelfs niet één verkocht.

''Als mensen nu een nieuwe auto kopen, kijken ze toch naar wat die ze gaat kosten. Automerken met een breed aanbod groen en dus goedkoop overleven makkelijker in deze ellende.'' Een automerk als Alfa 'dat niet zo groen is' zag de verkopen in een jaar tijd met 60 procent teruglopen. Terwijl de superschone Toyota Prius de verkopen zag verdrievoudigen.