Binnenland Bewaar

Politiek wil Aso-slot

Een ongeval op de A59 bij knooppunt Zonzeel, juni 2006. Foto ANP/ Erald van der Aa
Een ongeval op de A59 bij knooppunt Zonzeel, juni 2006. Foto ANP/ Erald van der Aa © UNKNOWN

BOLSWARD - Het CDA wil snelheidsduivels, bumperklevers en roodlichtrijders aanpakken met een aso-slot. Het plan heeft de steun van de andere regeringspartijen PvdA en ChristenUnie. ''En ik vermoed dat de minister het overneemt'', aldus initiatiefnemer CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Het slot, of de aso-box is bedoeld voor overtreders die ''een fikse rijontzegging aan de broek hebben''. Bij terugkeer op de openbare weg wordt gedurende de proeftijd volgapparatuur geplaatst. De kritiek dat de overheid zich gedraagt als 'Big Brother', verwerpt De Rouwe. ''Het gaat hier juist om een kleine groep wegpiraten die constant andermans vrijheid op de weg aantast.''

De plannen voor een aso-slot stuiten op fikse kritiek van de VVD in de Tweede Kamer. Kamerlid Paul de Krom spreekt van een idioot voorstel van CDA-collega De Rouwe. ''Flitskastjes, kilometerheffingkastjes, het alcoholslot, het CDA heeft last van een ware kastjesmanie'', stelt De Krom. ''Straks dringt de overheid onze slaapkamer ook nog binnen.''

De VVD verwacht dat de wegpiraat na deze proeftijd toch weer in de fout gaat. De Krom vindt daarom dat verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) de pakkans voor zich misdragende weggebruikers moet vergroten. ''Dat is namelijk het belangrijkste motief voor de calculerende automobilist.''

En dus zullen er in plaats van kastjes en sloten veel meer agenten moeten komen. ''Veel meer dan de vorige week beloofde 125. Dat is een derde agent per gemeente.'' De apparatuur zou ook fraudegevoelig zijn. ''En: wat versta je onder aso-gedrag, waar ligt de grens.''

De kans is groot dat minister Eurlings het idee van De Rouwe overneemt. Hij kondigde al aan nieuwe technieken in te willen zetten om snelheidsovertreders na een rijontzegging een tijd lang te controleren. Alleen de techniek om het rijden door rood licht te signaleren, is nog niet uitontwikkeld. Hierbij is een koppeling nodig tussen verkeerslichten en de apparatuur in de voorbijrijdende auto. (GPD)