Binnenland Bewaar

Park Plaza, een onzichtbare hotelgigant

Park Plaza is een Nederlandse hotelgigant, maar er is bijna niemand die dat weet. De eigenaar van het Victoria Hotel gaat fors uitbreiden. Foto GPD
Park Plaza is een Nederlandse hotelgigant, maar er is bijna niemand die dat weet. De eigenaar van het Victoria Hotel gaat fors uitbreiden. Foto GPD © UNKNOWN

AMSTERDAM - Hotelketen Park Plaza is gevestigd in Nederland, maar bijna niemand die het weet. De eigenaar van het Victoria Hotel in Amsterdam gaat flink uitbreiden, in het naastgelegen gebouw van het voormalige Kadaster.

Welke hotelgroep kan bogen op een splinternieuw hotel met 1021 kamers, waarvan het merendeel frontaal uitzicht heeft op Big Ben, de Houses of Parliament, reuzenrad London Eye en de Thames? Het net geopende Park Plaza Westminster is het grootste hotelproject in Londen van de afgelopen veertig jaar. ''Niemand verwacht dat zo'n groot hotel in handen is van een partij als Park Plaza," zegt Robert Henke van het concern. ''Iedereen denkt meteen aan een grote hotelexploitant." En dat is Park Plaza Hotels, met nog geen veertig vestigingen in Europa, nu eenmaal niet. Nog niet.

Niemand verwacht ook dat in een crisismarkt als nu een hotelgroep zo'n megahotel opzet en opent. Maar Park Plaza Hotel doet het wel. De keten behoort met een omzet van rond de honderd miljoen euro, 39 hotels en bijna zevenduizend kamers - waarvan 666 in Nederland - tot de grootste Nederlandse hotelexploitanten. In tegenstelling tot de Van der Valks, Bilderbergs, Hampshires en Edens is het ook beursgenoteerd. Het bedrijf heeft een beurswaarde van 63,5 miljoen euro. Desondanks is het Nederlandse bedrijf zo goed als onzichtbaar, alhoewel het hoofdkantoor in hartje Amsterdam is gevestigd. De 25 managers zijn goed verstopt, in het voormalige Kadastergebouw in Amsterdam, pal naast het Victoria Hotel. Park Plaza jaagt zichzelf weg door in het Kadasterpand een hotel te ontwikkelen. Daar komt volgend jaar de eerste Nederlandse vestiging van Art'otel.

Formeel is de hoofdzetel overigens gevestigd op kanaaleiland Guernsey - een geliefde fiscale uitvalsbasis. ''Maar daar is verder geen kantoor gevestigd." Wel zijn er lokale vestigingen in Londen en Berlijn. Het bedrijf is in handen van de Israëlische Red Sea Group, die bijna 45 procent van de aandelen in Park Plaza in handen heeft. Park Plaza is een van oorsprong Amerikaanse hotelmerk, een samenvoeging in 1986 van 82 hotels in achttien landen. In 1989 kocht de Red Sea Group het Mandarinhotel in Eindhoven, dat het vervolgens door Park Plaza liet exploiteren.

Vier jaar later volgde het Victoria Hotel in Amsterdam dat voor ruim 20 miljoen euro werd gekocht van het wankelende Zweedse Scandic Crown - en vervolgens voor zeven miljoen euro verbouwd. Gelijktijdig werd ook het Scandic Crown in Utrecht gekocht, voor 9,5 miljoen. Ook buiten Nederland vond de groei vooral door overnames plaats. In Duitsland werd in 2000 keten Art'otel gekocht. ''Dat was ook een van de redenen voor een splitsing van het bedrijf in een Europees en Amerikaans deel'', zegt Henke. ''Wij hebben toen de hotels in Europa, Afrika en het Midden-Oosten overgenomen, inclusief het gebruik van de merknaam in dat gebied." De hotels buiten dat gebied gingen een jaar later naar hotelgigant Carlson, de nummer negen van de hotelwereld. Carlson kreeg ook het merkrecht op de naam. Om te kunnen blijven groeien, ging het Nederlandse hotelbedrijf in 2007 naar de beurs. Niet in Amsterdam - omdat hier nauwelijks markt is voor hotelaandelen - maar in Londen. Met de beursgang werd 85 miljoen pond (toen 125 miljoen euro) opgehaald. ''Doel was met dat bedrag investeringen te doen. Maar zo ongeveer direct daarna sloeg de crisis toe, eerst op de beurs, daarna in de hotellerie."

De plannen om tot 2010 achtduizend nieuwe hotelkamers te openen, kwamen op de helling. ''We hebben een aantal projecten toch zo veel mogelijk opgeschoven. We gaan nu uit van 13.000 kamers (ten opzichte van 2007) in 2012." Die groei zal vooral in Groot-Brittannië, Duitsland en het mediterrane gebied plaatsvinden. ''We willen, waar zich mogelijkheden voordoen, steden toevoegen. Dat geldt ook voor Nederland." Bij de uitbreiding gaat het zowel om Park Plaza's als om Art'otels. ''Park Plaza is echt viersterren-plus, en richt zich voornamelijk op de zakelijke markt. Art'otel zit iets meer op het gebied van toerisme." Daarnaast baat de groep zelfstandige restaurants uit, Chino Latino, waarvan er nu vier in Europa zijn geopend. ''We zijn vooral op zoek naar nieuwe markten, naar nieuwe hotspots. We hebben in Boedapest ons eerste hotel in Oost-Europa geopend, in Marrakesh komt ons eerste hotel in Noord-Afrika." (HERMAN STIL)