Binnenland Bewaar

Milieuzone in Amsterdam treft maar drie procent van de bestelbusjes

Milieuzone in Amsterdam treft maar drie procent van de bestelbusjes
© ANP

Hoogstens zo'n drie procent van de bestelbusjes die nu Amsterdam binnenrijden, mogen in 2017 de stad niet meer in vanwege de uitbreiding van de milieuzone naar oude bestelwagens. Dat blijkt uit onderzoek van studenten van de Hogeschool van Amsterdam.

600

Van de 20.000 bestelbusjes die nu in de spits de stad in- en uitrijden, dateren er 600 van voor het jaar 2000

2017

De milieuzone voor bestelbusjes binnen de Ring A10 wordt in 2017 van kracht

De voorbije maanden registreerden zij tijdens de ochtend- en avondspits op tien punten in en om de binnenstad welke bestelauto's door hun ouderdom in 2017 niet meer welkom zouden zijn binnen de milieuzone. Daarbij bleken nu zo'n zeshonderd van de in totaal twintigduizend bestelbusjes van voor het jaar 2000 te stammen, grofweg de leeftijdsgrens die hoort bij de Euro-III-norm die Amsterdam per 2017 stelt om de stad in te mogen rijden.

Het stadsbestuur schatte het aantal bestelauto's dat de milieuzone straks niet meer in mag, onlangs al op 'waarschijnlijk zeer laag'. Hoewel het georganiseerde bedrijfsleven steen en been klaagde dat de milieuzone toch wordt uitgebreid naar bestelwagens, hield de gemeente het toen op twee procent van de bestelauto's. Voor GroenLinksraadslid Zeeger Ernsting was dat reden om de 'milieuzone ultra light' te bestempelen als een cosmetische maatregel.

Goede afspiegeling
De milieuzone treft minder bestelauto's dan hij had verwacht, zegt lector citylogistiek Walther Ploos van Amstel, die de studenten begeleidde. Maar daarmee is voor hem niet gezegd dat de maatregel weinig effectief zal zijn voor een betere luchtkwaliteit.

De telling door de studenten geeft een goede afspiegeling van het aantal kilometers dat oudere bestelbusjes maken in de milieuzone, die een groot deel van het gebied beslaat binnen de Ring A10. Juist de busjes die minder vaak worden gebruikt, behoren tot de te oude bestelwagens. Maar het aandeel van de oudere bestelauto's in en om de stad ligt wel hoger dan drie procent, ook al omdat bestelauto's minder snel worden afgedankt dan vrachtwagens. En als ze de weg op gaan, zorgen ze meteen voor veel meer luchtverontreiniging. 'Nieuwe bestelwagens zijn veel schoner.'

Slimmere samenwerking
Ook wijst Ploos van Amstel op het signaal dat wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid) geeft in de richting van bestelauto's die nog net wel mogen. 'De wethouder zet een goed punt op de horizon dat hij snel, als het nodig is voor de luchtkwaliteit, kan aanscherpen. Het is hem menens,' zegt Ploos van Amstel. 'Verschonen nu, of ik kom met maatregelen die meer ondernemers gaan raken. Het heeft bij vrachtwagens goed gewerkt en gaat ook bij bestelbusjes werken.'

'Echt belangrijk op termijn is natuurlijk dat er veel minder busjes de stad in gaan door vervoer over water en een slimmere samenwerking tussen vervoerders waarbij goederenstromen worden gebundeld.'