AMSTERDAM - KPN moet vóór vrijdagmiddag de problemen oplossen die duizend klanten hebben met internetbellen.Sinds KPN de dienst aanbiedt, kampen abonnees met problemen. Volgens het bedrijf is de deadline onhaalbaar.

Als KPN niet aan de eis tegemoet komt, zal de Consumentenbond een juridische actie beginnen of consumenten mobiliseren, aldus een woordvoerder van de bond.

Volgens de Consumentenbond heeft KPN de dienst op de markt gebracht hoewel het bedrijf er nog niet klaar voor was. Dat gebeurde uit angst om klanten kwijt te raken aan concurrenten.

KPN zelf stelt dat vijf procent van de ongeveer half miljoen klanten klachten heeft over internetbellen. Om de problemen op te lossen, wordt extra personeel aangenomen. Over een aantal maanden moet internetbellen voor het overgrote deel van de klanten naar behoren werken, verwacht KPN-topman Ad Scheepbouwer.

Personeel van KPN klaagt inmiddels over stress en hoge werkdruk. ''Veel mensen voelen zich persoonlijk aangevallen door de klachten en de kritiek,'' zegt een anonieme medewerker van de afdeling. ''Iedereen werkt zich een slag in de rondte en veel mensen zijn overbelast.''

Bovendien lopen de medewerkers vanwege de problemen een bonus mis, net als de verantwoordelijk KPN-bestuurder. ''Het personeel is ontzettend gefrustreerd,'' zegt Nico van Ommen, voorzitter van de centrale ondernemingsraad van KPN. Monteurs maken veel overuren en worden volgens hem regelmatig geconfronteerd met geweld. ''Klanten zijn boos en worden soms agressief. Monteurs worden uitgescholden en vastgepakt.''

Ook volgens de vakbonden is het ultimatum van de Consumentenbond niet haalbaar. ''Het is duidelijk dat er meer personeel moet worden aangetrokken, zegt FNV-bestuurder Daniëlle Wiek, ''anders haal je het zeker niet.''

Alle betrokken KPN'ers hebben volgens haar een oproep gekregen. ''Iedereen moet zaterdag aanstaande paraat staan zodat KPN zoveel mogelijk problemen in een keer kan oplossen.'' KPN zegt niets van die afspraak af te weten.