Binnenland Bewaar

Klanten kopen vaker duurzaam en met keurmerk

Het snelst groeiende en grootste keurmerk is het Beter Leven-stempel van de Dierenbescherming.
Het snelst groeiende en grootste keurmerk is het Beter Leven-stempel van de Dierenbescherming. © ANP

Nederlanders hebben vorig jaar een recordbedrag besteed aan voedsel met een keurmerk. De verkoop van producten met zo'n duurzaamheidsstempel nam met 30 procent toe.

Van elke zeven euro die in de kassa's van de supermarkten belandde, ging er één naar producten met zo'n keurmerk. Nederlanders gaven er 3,6 miljard euro aan uit, blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

De bestedingen aan milieu- en diervriendelijk geproduceerde voedingsmiddelen zitten al jaren in de lift, maar nooit eerder was de groei zo groot.

Onderzoeker Rini Emonds van IRI ziet meerdere oorzaken. "Het aanbod van duurzame producten in de supermarkten neemt toe. Daar komt bij dat de crisis voorbij is. Consumenten geven hun geld weer gemakkelijker uit. Een groeiende groep vindt het belangrijk te kiezen voor eten dat lokaal, milieuvriendelijk of met respect voor dieren is geproduceerd. Keurmerken helpen betere keuzes te maken."

Ham en leverworsten
Het snelst groeiende en grootste keurmerk is het Beter Leven-stempel van de Dierenbescherming. Consumenten gaven afgelopen jaar bijna 1,5 miljard euro uit aan vlees met Beter Leven-sterren op de verpakking.

In 2017 zijn er veel vleeswaren met het keurmerk bijgekomen in de schappen, zegt Emonds. "Supermarkten en A-merken hebben daar met de varkensvleessector afspraken over gemaakt."

3,6 mld

In totaal gaven Nederlanders in 2017 3,6 miljard euro uit aan producten met een keurmerk. Nooit eerder was de groei zo groot.

Lagen tot voor kort alleen karbonades en speklapjes met het keurmerk in de schappen, nu zijn ook pakjes ham en leverworsten van het stempel voorzien. Bij Unox, Kips en Struik is het inmiddels standaard. Voor boeren die hun varkens meer ruimte geven, is dat goed nieuws: zij krijgen daar beter voor betaald.

Achterblijven
Van alle vis in supermarkten heeft inmiddels de helft een keurmerk (MSC voor wilde vis of ASC voor kweekvis). Albert Heijn nam drie jaar geleden het voortouw door volledig over te stappen op ASC-zalm. "Als een supermarktketen zo'n keuze maakt, zie je de rest meestal vrij snel volgen," verklaart Emonds. "Ze willen niet achterblijven, uit angst dat ze dat klanten kost."

Komend jaar zullen vooral op de groente- en fruitafdelingen van de supermarkten meer keurmerken opduiken, verwacht IRI. Milieuorganisaties hebben de druk opgevoerd om over te stappen op onbespoten groenten en fruit.

Supermarkten hebben daar met leveranciers inmiddels afspraken over gemaakt, zegt Emonds. "Maar overschakelen kost tijd. Als een boer stopt met spuiten, duurt het nog twee jaar voor de grond gifvrij is. Het komende half jaar komen er veel nieuwe producten met keurmerken."