DEN HAAG - De invoering van de kilometerheffing mag niet uitmonden in een systeem waarin automobilisten voortdurend te volgen zijn. Daarvoor waarschuwt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

De privacywaakhond wil dat minister Camiel Eurlings van Verkeer zijn wetsvoorstel aanpast om te voorkomen dat 'in feite een nationaal volgsysteem ontstaat'. De toezichthouder pleit ervoor dat gedetailleerde gegevens over de route die automobilisten afleggen in de auto's zelf worden bewaard. Dat moet de kans op misbruik van de gegevens verkleinen.

Om diezelfde reden zouden auto's niet continu moeten worden gevolgd, maar alleen op punten die noodzakelijk zijn om de afgelegde kilometers in rekening te kunnen brengen.

Het kabinet wil de kilometerheffing geleidelijk invoeren. Vanaf 2011 zijn als eerste vrachtwagens aan de beurt en vanaf 2012 volgen de eerste personenauto's. Die zouden dan bijvoorbeeld een kastje of andere apparatuur aan boord krijgen dat via satelliettechniek de gereden kilometers registreert. Tal van bedrijven, zoals Siemens en Logica CMG, staan te trappelen om mee te doen aan het systeem. (ANP)