Binnenland Bewaar

Herberekening lawaai vertraagt groei Schiphol

Herberekening lawaai vertraagt groei Schiphol
© ANP

Besluiten over de verdere groei van Schiphol na 2020 lopen flinke vertraging op. Alle geluidsberekeningen die de afgelopen jaren voor de groei van Schiphol zijn gemaakt, gaan over. De rekensommen die tot nu zijn gemaakt, voldoen niet meer aan de Europese regels.

Dat schrijft Sharon Dijksma (PvdA), in een van haar laatste maatregelen als staatssecretaris van Luchtvaart, in een brief aan de Omgevingsraad Schiphol, het overlegorgaan met maatschappijen, overheden en actiegroepen. Juist deze week werden de nieuwe berekeningen verwacht.

Het besluit komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar al liet de onafhankelijke commissie die de verplichte ­milieueffectrapportage (MER) voor de toekomstige groei van Schiphol moest beoordelen, weten dat de reken­sommen over moesten.

Vlieglawaai
Weliswaar voldeden ze aan de letter van de Nederlandse Luchtvaartwet, maar zijn er inmiddels Europese normen die de hinder door vlieglawaai veel nauwkeuriger kunnen vaststellen.

Schiphol presenteerde twee weken geleden al uitslagen volgens de nieuwe rekenwijze. Daaruit blijkt volgens de luchthaven dat in 2015 de hinder rondom het vliegveld 29 procent onder de afgesproken grens uit 2007 ligt. Dijksma reageerde verbolgen op die presentatie, daags voor een belangrijk overleg in de Kamer over de groei van Schiphol.

De nieuwe berekening kan flink anders uitvallen

De groei van Schiphol ligt vast: tot eind 2020 mogen er een half miljoen starts en ­landingen op de luchthaven plaatsvinden, een grens die al nagenoeg is bereikt. Het nieuwe kabinet laat in het regeerakkoord weten groei daarna mogelijk te willen maken. 

Niet zoals nu door een grens aan het aantal vliegbewegingen te stellen, maar door meer rekening te houden met de geluids- en milieuoverlast die vliegtuigen veroorzaken. De geluidsberekeningen zijn daarbij cruciaal.

Trage besluitvorming
Het besluit van Dijksma om de hele MER over te doen, kan betekenen dat er niet op tijd een besluit wordt genomen om de groei van Schiphol na 2020 vast te stellen, vanwege de tijd die met de berekeningen, de controle en inspraak zijn gemoeid. De luchtvaartsector, KLM voorop, waarschuwt al jaren voor de in haar ogen veel te trage besluitvorming over toekomstige groei.

De nieuwe berekening kan bovendien flink anders uitvallen. In de huidige berekening wordt de hinder bij huizen die na 2005 rondom de luchthaven zijn gebouwd, niet meegenomen. Dat leidt volgens actiegroepen van omwonenden tot tienduizenden 'spookgehinderden'. In de nieuwe normen moet die groep wel worden meegerekend.

Geluidsoverlast straks onderdeel van het koopcontract

Wie vanaf 1 januari volgend jaar een woning koopt in de omgeving van Schiphol, wordt in zijn of haar koopcontract gewezen op mogelijke geluidsoverlast van vliegtuigen.

Daarover zijn een Schiphol en KLM, een aantal gemeenten, de provincies Noord- en Zuid-­Holland en staatssecretaris Sharon Dijksma (Verkeer) het eens geworden. In totaal werkten 18 gemeenten mee aan de afspraken.

Feitelijk betekent een krabbel onder een koopcontract in plaatsen als Zwanenburg, Hoofddorp, Beverwijk en Badhoevedorp straks dus dat klagen over laagvliegende toestellen geen zin meer heeft. Het geluid hoort als het ware bij het totaalpakket.

Aanleiding voor de deal is de vurige wens van een aantal gemeenten om te mogen bouwen in de zogeheten geluidszones, net buiten de start- en landingsbanen. In beperkte mate mag dat nu van de staatssecretaris. Over ­De Nieuwe Kern, een nieuwe wijk van 4500 woningen die de gemeente Ouder-Amstel wil bouwen, gaat Dijksma nog in overleg.

De Nieuwe Kern moet komen in een gebied dat vlak onder de Buitenveldertbaan ligt. Rondom Schiphol wonen nu circa 520.000 mensen. Onlangs meldde de luchthaven dat relatief weinig van hen 'ernstig gehinderd' worden door geluid van vliegverkeer.

David van Unen