Binnenland Bewaar

Groei Schiphol gemanipuleerd

Foto ANP
Foto ANP © UNKNOWN
 Verkeer en Waterstaat heeft last van tunnelvisie als het gaat om geluidsoverlast  
Onderzoeker Menno Huys

DELFT - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft jarenlang gerommeld met onderzoeksrapporten om de groei van Schiphol mogelijk te maken. Dat concluderen onderzoekers van de TU Delft. Beleidsmakers hebben onderzoeksresultaten 'herschreven', 'beïnvloed' en 'selectief gepresenteerd'.

''Er is geschoven met normen en contouren,'' aldus onderzoeker Menno Huys. ''Bij de aanleg van de Polderbaan zijn bepaalde aannames rond het aantal vluchten aangepast die later niet bleken uit te komen.''

''Maar ook worden bepaalde onderzoeksvragen niet gesteld of informatie niet gebruikt. Voor alternatieven is niet echt plaats.'' Sommige onderzoekers werd gevraagd hun conclusies anders te formuleren of delen weg te laten.

Het maakte daarbij weinig uit of de verantwoordelijke bewindslieden afkomstig waren van PvdA, VVD of CDA. Het ministerie van Vrom, verantwoordelijk voor milieubeleid, kwam er nauwelijks aan te pas.

''Het ministerie van verkeer en waterstaat heeft last van tunnelvisie als het gaat om geluidsoverlast'', stelt Huys. ''Ze houden vast aan een systeem van berekenen van geluidsoverlast, terwijl tal van deskundigen zeggen dat meten wel degelijk kan.''

Hij ziet 'onwil' om geluid te gaan meten. ''Het gevaar is dat dan kan blijken dat de overlast groter is en dat kost de luchthaven capaciteit. En dus wordt keer op keer een studie naar een meetsysteem uitgesteld.''

De regels omtrent geluidsoverast zijn zo ingewikkeld geworden, dat ze nog slechts voor een klein aantal mensen nog te volgen. Bewoners en politici kunnen de berg rapporten nauwelijks behappen en dat is volgens de onderzoekers  juist onderdeel van hun tactiek. "Ook mensen die bij het ministerie komen werken, hebben al gauw twee jaar nodig om te begrijpen wat er aan de hand is. En dus worden steeds dezelfde vragen gesteld. Dan blijf je op dezelfde weg voortmodderen en is er weinig vernieuwing.''

"Er wordt nu weer een heel stelsel van afspraken opgetuigd over het gebruik van landingsbanen, hoogtes en routes. En dat moet dan weer gelijkwaardige bescherming bieden aan het vorige stelsel. Maar naar echte alternatieven wordt niet gekeken. Dat is die tunnelvisie weer. Maar het is essentieel dat er eerlijke afwegingen worden gemaakt. Misschien is de ideale oplossing heel anders en krijg je met hetzelfde geld een veel beter systeem voor geluidsoverlast. Maar dan moet je wel durven als politicus.''

De TU-onderzoekers pleiten ervoor dat instellingen meer budget krijgen voor zelfstandig onderzoek. Nu is het ministerie opdrachtgever én financier. (FRANS VAN DEN BERG, RICHARD MOOYMAN)