Binnenland Bewaar

Giro is voor Amsterdam nog maar het begin

Ter gelegenheid van de Giro d'Italia rijdt sinds donderdag een roze tram door Amsterdam. Roze is de kleur van de Italiaanse wielerronde, die op 8 mei in de hoofdstad start. Foto ANP
Ter gelegenheid van de Giro d'Italia rijdt sinds donderdag een roze tram door Amsterdam. Roze is de kleur van de Italiaanse wielerronde, die op 8 mei in de hoofdstad start. Foto ANP © UNKNOWN

Amsterdam wacht vol smart op de komst van de Giro d'Italia, maar kijkt tegelijkertijd al verder in de toekomst. De Giro-start moet de opmaat zijn naar meer.

Nederland wil zich kandidaat stellen voor het WK voetbal en de Spelen bij respectievelijk de internationale voetbalfederatie Fifa en het Internationaal Olympisch Comité (IOC). Maar een stad kan zich niet zomaar kandidaat stellen voor de twee grootste sportevenementen van de wereld. Daarvoor is hulp uit alle hoeken nodig. De Giro speelt daarin een rol van betekenis.

''Het organiseren van de start van de Giro d'Italia is heel belangrijk voor Amsterdam'', zegt Robert Wichink, woordvoerder van de gemeente Amsterdam. ''Je moet een trackrecord opbouwen om te laten zien dat je in staat bent iets groots neer te zetten. Door middel van dit soort evenementen willen we dat bewijzen.''

Om een dergelijk groot internationaal sportevenement te organiseren heeft de gemeente ook de hulp van de Amsterdamse bewoners nodig. De Giro moet voor meer draagvlak zorgen. Zo stelt het IOC als eis dat minimaal zeventig procent van de bevolking de Spelen ondersteunt. In een rapport dat ABN Amro liet maken over grote sportevenementen staat zelfs dat het draagvlak onder de bevolking doorslaggevend kan zijn in de uiteindelijke toewijzing van de Olympische Spelen.

Het rapport meldt dat 66 procent van de Nederlanders vindt dat een groot sportevenement goed is voor het imago van Nederland. De start van de Giro wordt daarbij als zeer positief ervaren. Terwijl Amsterdam probeert grote sportevenementen naar zich toe te trekken, maakt Italië er geen probleem van deze juist, deels, uit te besteden. Edoardo Francati, directeur van het Italiaans Bureau voor Toerisme, verwacht dat veel van zijn landgenoten naar de Nederlandse hoofdstad komen om de eerste drie dagen van de Giro te aanschouwen. De buitenlandse start wordt volgens hem als positief ervaren. ''Italianen zijn blij dat de Giro buiten de grenzen gaat. Ze zien het als promotie van het land. Een manier om de Italiaanse cultuur uit te dragen. Sport is namelijk ook cultuur.''

Vijf miljoen euro
Met name het wekken van interesse van Italianen was een prioriteit voor Amsterdam. Italiaanse sport- en reisjournalisten ontvingen een uitnodiging om een kijkje te komen nemen in de stad. Persberichten gingen richting Zuid-Europa en de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport, 102 jaar geleden de initiatiefnemer voor de Ronde van Italië, plaatst al weken aankondigingen over de start van de Giro in Amsterdam.

De gemeente stak vijf miljoen euro in de Giro en de bijbehorende promotiedoeleinden. De verwachting is dat dit bedrag meervoudig wordt terugverdiend. ''Toeristen blijven een paar dagen en slapen in hotels, eten in restaurants, nemen taxi's enzovoorts'', zegt Wichink. ''Na de Giro kunnen we pas echt zien wat het heeft opgeleverd. Maar alleen het feit al dat Amsterdam overal zichtbaar is, is van grote waarde. We proberen met de Giro te laten zien dat Amsterdam 'fietsminded' is.''

Want niet alleen de mensen die de stad bezoeken beleven het evenement. De Giro is in miljoenen woonkamers te zien. De gemeente is gretig op deze gedachte ingesprongen en weet wat dat bereik kan betekenen voor Amsterdam. Wichink legt uit: ''We willen Amsterdam met de Giro als kapstok mooi en goed in beeld brengen. Daarom hebben we het Museumplein uitgekozen voor de start en is bij het Olympisch Stadion de finish van de tijdrit. De hele wielerwereld komt naar Amsterdam. Dat is een enorme impuls voor de stad en belangrijk voor de naamsbekendheid. Mooie beelden gaan via alle media de wereld over. Het kan doorslaggevend zijn voor kijkers om Amsterdam te bezoeken. Dat effect willen we onder andere hebben.'' (MARTINE VAN DEN HEUVEL)