AMSTERDAM - Gamen blijft ongezond. Nieuwe spelcomputers als de Nintendo Wii waarbij de gamer meer moet bewegen, leveren onvoldoende op. Alleen sommige speciale spelcomputers, voorbehouden aan gamehallen, leveren genoeg beweging op.De gemeente Eindhoven wil nu een spelhal opzetten met gameapparaten waarbij veel bewogen moet worden.

Bij de Nintendo Wii, nu een jaar te koop, worden spelletjes op een bijzondere wijze bestuurd. De gamer moet de afstandsbediening bewegen om figuurtjes op het scherm te besturen. Dat levert bij spelletjes als bowlen, tennis of boksen veel lichaamsbeweging op. De spelcomputer reageert op de lichaamsbewegingen van de gamer.

Een al langer bestaande variant is de Eye Toy camera voor de Playstation. Die neemt bewegingen van de speler met een camera waar en past die in spelletjes toe. Zo zijn er karategames en een spel waarbij virtuele ramen gelapt moeten worden. Voor de Playstation bestaan ook speciale dansmatten.

Wii en Eyetoy worden dan ook aangeprezen als een gezond alternatief voor gewone games. Vergeleken met de wijze waarop spelcomputers als de Playstation of de Xbox bestuurd worden, is dat ook zo. Daar hoeven door de bank genomen alleen de duimen en vingers zich in te spannen.



Onderzoek

Maar uit een steekproef van TNO blijkt dat zowel de Wii als de Eyetoy onvoldoende lichaamsbeweging opleveren. TNO hanteert de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen: iedere dag tenminste een uur matige tot intensieve lichamelijke beweging.

Eye Toy en Wii zitten onder die grens. Een uur gamen levert onvoldoende beweging op. Spelen met de Wii verbrandt 162 kilocalorieën (kcal) per uur, met de Eyetoy 192. Dat is wel meer dan gewoon buiten spelen, maar minder dan aanbevolen bewegingsvormen als fietsen (215 kcal per uur) of zwemmen (240 kcal per uur).

TNO testte met scholieren van een lagere school ook apparaten die veel in spelhallen of speelparadijzen zijn te vinden. Het beste scoorde de Xerbike; een hometrainer die op de Playstation aangesloten kan worden. De speler beweegt dan voertuigen voort door hard te trappen. Het leverde een hogere verbranding van calorieën (396 kcal per uur) op dan bijvoorbeeld voetballen (335 kcal per uur).

Ook Lasersquash, een tennisspel met laserstralen, leverde meer dan voldoende lichaamsbeweging op, zelfs zo veel, dat een uur lasersquashen ook een bijdrage levert aan afvallen. Het spel was bovendien favoriet bij de kinderen.

Een ander bewegingsspel scoort uiteindelijk het beste: dansspel Dance Dance Revolution voor de Playstation. De gamer moet op een speciale mat de danspassen uitvoeren die op het beeldscherm zijn te zien. Het spel levert weliswaar net genoeg bewegingsenergie op om aan de norm te voldoen, maar qua variatie en lol werd het spel het hoogst gewaardeerd.

Nintendo kondigde eerder al de komst aan van Wii Fit, een fitnessspel waarbij gymzaaloefeningen op een speciale metalen plaat gedaan moeten worden.





Verslavend

Eén op de tien spelers van online rollenspellen als World of Warcraft en Second Life noemt zichzelf verslaafd.

Ze spelen meer dan twintig uur per week en vertonen afkickverschijnselen als ze niet gamen, blijkt uit onderzoek van ict-denktank EPN. Vorig jaar gaf veertig procent van de Second Life-spelers bij EPN aan zichzelf verslaafd te achten.

Het percentage verslaafde spelers neemt inmiddels af door de toevloed van gebruikers van online spellen. De invloed van de oorspronkelijke doorgewinterde gamers slinkt daardoor.